Wat is nu eigenlijk het geheim van een duurzame non-profit organisatie?

Onderwijs, Efficiënter en Wendbaarder worden / 3 March 2020

Net als commerciële bedrijven hebben non-profits behoefte aan veranderkracht. Talentvolle professionals die worden ingezet om veranderingen in de non-profit sector te implementeren en verankeren komen vaak uit de commerciële wereld. In commerciële organisaties is het al enige tijd duidelijk dat succes wordt bepaald door de mate waarin organisaties kunnen inspelen op een veranderende markt en maatschappij. Commerciële instellingen hebben ondervonden dat hoe dynamischer de omgeving is, hoe belangrijker het is om te kunnen anticiperen en wendbaar te reageren (of liever nog, proactief te handelen). Wendbaarheid is echter voor non-profits net zo belangrijk om te overleven.

Wendbaarheid is een continu proces van aanpassen en veranderen. Echter vinden veel non-profit organisaties disruptie riskant. Een aanzienlijk grote groep non-profits heeft namelijk te maken met financiële tekorten of blijven balanceren op het randje van hoop en wanhoop. Dit zorgt er mede voor dat de focus van de organisatie op geld blijft. Alle aandacht én tijd wordt besteed aan het werven van meer geld via donaties, lidmaatschappen etc., zonder enige belangstelling naar wie of welk bedrijf dat geld nu eigenlijk beschikbaar stelt en welke voordelen daar nog meer uit gehaald zouden kunnen worden. Expert in ‘strategic clarity and its transformative power’ Ann Latham schrijft op Forbes.com dat de focus op financiële capaciteit een non-profit organisatie in een neerwaartse spiraal jaagt. Om succesvol te zijn moet een non-profit de focus leggen op haar doestelling. Welke impact willen we maken, wie plukt er de vruchten van op korte én lange termijn en wat betekent succes voor ons? Wanneer dit duidelijk is, is het makkelijker bedrijven, instanties en individuen aan te trekken die affiniteit hebben met de doelstelling en hier aan willen bijdragen, anoniem of juist publiekelijk met veel media aandacht. Partnership mag zeker ook geen vies woord zijn in non-profit organisaties. Je kunt de kans op impact juist vergroten door een partnership aan te gaan met een organisatie of individu die bijdraagt aan de doelstelling of die zich om hetzelfde doel bekommert. Kortom, Ann Latham’s boodschap is: Een sterk verhaal (doelstelling) trekt geld aan. Geld creëert tal van mogelijkheden en door het benutten van deze mogelijkheden kan je nog meer financiële inkomsten creëren voor je non-profit organisatie!

Het is dus zeer belangrijk om het roer om te gooien en te onderzoeken waar je kansen en mogelijkheden liggen om als non-profit wendbaar en efficiënt te worden. Focus je dus op de doelstelling in plaats van op geld, want het verhaal over wat je wilt bereiken is dé kritieke factor voor concurrentiekracht en duurzaamheid. Bij het runnen van een wendbare non-profit hoort een constante disruptie en transformatie van vastgeroeste denkwijzen en routines. We kunnen Darwin’s voorspelling niet vaak genoeg herhalen in relatie tot wendbaar werken omdat het klopt als een bus: "It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change."

Wil je leren wat je kan doen als directeur of leidinggevende om jouw non-profit organisatie wendbaarder te maken met jullie eigen koers en visie als uitgangspunt? Klik dan op onderstaande link voor meer informatie en de mogelijkheid om je aan te melden. In de volgende blog over dit onderwerp gaan we dieper in op de INVK Innovatie Methode en geven we praktische informatie over dit Landelijk Kennisteam voor leidinggevenden en directeuren uit de non-profit sector.

Landelijk Kennisteam INVK Non Profit – Innovatieve Organisaties

Bronnen:

https://www.forbes.com/sites/annlatham/2016/03/27/the-secret-to-sustainability-for-non-profit-organizations/#4b18adf56abe

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam INVK Non Profit

In het Landelijk Kennisteam INVK Non-Profit komen leidinggevende professionals van verschillende organisaties in de non-profitsector bij elkaar om kennis te delen, hun leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor hun uitdagingen te vinden. Samen nemen zij deel aan trainingen, waar zij onder leiding van een ervaren trainer, aan de slag gaan met verschillende managementthema´s en van elkaar leren. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een kleine groep, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken en een waardevolle bijdrage te leveren aan de kennisdeling in de non-profitsector.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >