Zo werk je aan de wendbaarheid van je accountancykantoor

Financieel, Efficiënter en Wendbaarder worden / 25 February 2020

Snel in kunnen spelen op veranderingen in een dynamische omgeving; dat wordt voor organisaties steeds belangrijker. Dit vereist flexibiliteit en een proactieve aanpak. Zo ook van accountancykantoren. Onder andere de razendsnelle technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat zij de noodzaak voelen om hun organisatie wendbaar in te richten, zodat ze klanten de service kunnen blijven verlenen die zij verwachten. Hoe creëer je die ‘wendbaarheid’ in je accountancykantoor? We helpen je daarmee graag op weg.  

 Dit artikel is geschreven in aanloop naar het Landelijk Accountants Overleg, dat op 2 juni 2020 plaatsvindt op Landgoed Trompenburgh. Tijdens dit overleg leer je samen met andere accountants, onder leiding van een INVK-trainer hoe je, je organisatie wendbaar maakt, waardoor je flexibel in kunt spelen op veranderingen. Meld je hier aan voor: Landelijk Kennisteam Accountants

Managementactiviteiten van wendbare organisaties

Volgens een onderzoek van Drs. Mark Nijssen en Prof. Dr. Jaap Paauwe levert het investeren in het voorspellen van de toekomst niet langer succes op in een dynamische omgeving. Het lijkt volgens hen van groter belang om vooral aandacht te besteden aan bekwaamheden en managementactiviteiten die een organisatie in staat stellen te overleven in zo´n omgeving. ‘Wendbare organisaties’ kenmerken zich door activiteiten die invulling geven aan 3 vermogens of bekwaamheden: een schaalbaar personeelsbestand, snelle en continue kenniscreatie en een op aanpassing gerichte organisatiestructuur.

Op basis van een casestudie gaan Nijssen en Paauwe in op de managementactiviteiten die samen gestalte geven aan de dynamische capaciteit van wendbaarheid in de strategische bedrijfsprocessen van de door hen onderzochte organisaties.

1.     Zorg voor een schaalbaar personeelsbestand

Wendbare organisaties zijn bij uitstek organisaties met een schaalbaar personeelsbestand. Zij hebben het vermogen om op veranderingen te reageren door middel van het maken van aanpassingen in personeel en laten hun personeelsbestand aansluiten op de behoefte van de organisatie, op basis van een voortdurende transitie van de ene samenstelling naar de andere.  Om dit te bereiken, kun je verschillende managementactiviteiten inzetten. Allereerst zijn er activiteiten die gericht zijn op de aansluiting van je personeelsbestand;

  • Werk aan een open personeelsplanning.
  • Creëer een gedeelde strategische richting.
  • Stimuleer medewerkersparticipatie.

Daarnaast kun je ook werken aan de transformatie van je personeelsbestand;

  • Cultiveer behulpzaamheid.
  • Zorg voor training gericht op een breder profiel.
  • Beheers uitstroom.
  • Manage leveranciers.

2.     Creëer een snel lerende organisatie

Wendbare organisaties kunnen snel informatie verzamelen en zijn in staat om die info in korte tijd om te zetten in toepasbare kennis. Tips die we hierbij op basis van de casestudie van Nijssen en Paauwe geven zijn;

  • Onderhoud je (kennis)netwerk.
  • Pas real-time informatie toe.
  • Creëer interne netwerken, waarin medewerkers van elkaars kennis op de hoogte zijn en zich vrij voelen om deze te delen.
  • Beperk formele vastlegging.
  • Experimenteer en simuleer (en zorg voor een cultuur waarin mensen niet bang zijn om fouten te maken).

3.     Zorg voor een op aanpassing gerichte organisatiestructuur

Een op aanpassing gerichte organisatiestructuur is belangrijk om grip te houden op de organisatie als geheel, zonder rigiditeit toe te voegen aan de organisatie. Wat opvalt bij wendbare bedrijven, is dat zij vaak een organisatiestructuur hebben waar projectsturing een grote rol speelt. Hierdoor is er sprake van minimale formele autoriteit, veel informele communicatie en veel ruimte voor eigen initiatief. Tips voor het creëren van een op aanpassing gerichte organisatiestructuur zijn:

  • Focus op projectsturing, waardoor nieuwe initiatieven snel kunnen worden opgezet.
  • Zorg voor een zoveel mogelijk informele en platte structuur.
  • Doe aan ‘selectieve centralisatie’, met een zeer directe centrale aansturing door het hogere management op een aantal gebieden (zoals de verduidelijking van de context van de organisatie, risicobeheersing en de operationele planning).

Wil je meer weten over hoe je jouw organisatie wendbaarder maakt? Kom dan op 2 juni 2020 naar Landelijk Kennisteam Accountants

 

Bronnen:

Drs. Mark Nijssen, Dr. Brenda Vermeeren, Drs. Lucien Vermeer e.a. ‘Wat wendbare organisaties doen (en laten)’, Bestuurskunde 2018-4, p. 79-93

Hanneke Moonen, Bertrand Prinsen (2014). ‘Succes in turbulente tijden; wendbaarheid creëren’, Tijdschrift voor HRM 2014-2

Drs. Mark Nijssen, Prof. Dr. Jaap Paauwe. ‘Overleven in een dynamische omgeving: Helpt wendbaar organiseren?’, MAB 2018-86, p. 43-56

Kitty Doets

Kitty Doets

Waarom schrijven voor INVK zo leuk is? De managementthema's zijn interessant en ik hou ervan om me continu te verdiepen in wat er in verschillende branches speelt. Ik schrijf artikelen voor de blog van het INVK en denk mee over de content op INVK.nl, altijd vanuit het idee om kennisdeling, ook online, te stimuleren.

Landelijk Kennisteam Accountants

<p>In het Landelijk Kennisteam Accountants delen accountants hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.</p>

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >