U wilt als leidinggevende succesvol veranderingen doorbrengen in de zorg? Wij geven u 3 tips!

Zorg & Gezondheid, Innovatieve organisaties / 13 March 2020

De kwaliteit, betaalbaarheid én de toegankelijkheid van het Nederlandse zorgstelsel staan op het spel. Er is te weinig personeel, de werkdruk neemt toe en de wachtlijsten blijven maar groeien. Het roer moet om, daar is iedereen het over eens. Ja, er worden allerlei veelbelovende oplossingen geboden voor de problemen die ervaren worden. Denk hierbij aan digitale en technische innovaties zoals telemonitoring, teleconsulten, interactieve websites en platforms, sensoren, zorgrobots en gezondheidsapps. Maar dit alles wordt nog maar mondjesmaat geïmplementeerd. Waarom? Implementatie van nieuwe innovaties hangt sterk af van het vertrouwen en inzet van de zorgprofessionals op de werkvloer. Wanneer er van bovenaf zaken opgelegd worden van digitale technologie, roept dat vaak weerstand op en wordt er te weinig draagvlak voor een succesvolle implementatie gecreëerd.

Er is behoefte aan onderbouwing van nieuwe technologieën bij zorgprofessionals die dagelijks met deze innovaties zullen moeten werken. Gelukkig zijn er platforms en initiatieven die zorgprofessionals en studenten geneeskunde betrekken bij innovatie processen. Dit om de techniek goed te laten inspelen op de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk. Op deze manier is er meer kans om de werkdruk te laten afnemen in plaats van zorgmedewerkers nóg meer stress te bezorgen. Helemaal wanneer het product niet beantwoordt aan hun behoeften. Maar ook zonder een rol te spelen in het innovatieproces van een nieuwe technologie moet je als leidinggevende in de zorg je eigen team inzetten voor meer acceptatie én een succesvolle introductie. Hoe? Wij hebben een aantal tips:

1. Creëer draagvlak

Draagvlak creëren betekent simpelweg: ervoor zorgen dat je van tevoren ondersteuning én goedkeuring genereert voor plannen die je wilt gaan uitvoeren of beslissingen die je wilt gaan nemen. Het is hier van belang dat je zorgmanagers en professionals dus vroeg in het proces betrekt voor het selecteren van de juiste digitale toepassingen voor je organisatie. Zij kunnen zeer waardevolle input geven over welke functionaliteit nodig is voor patiënt en zorgverlener en de inbedding ervan in de organisatie. Hierdoor kunnen foute aankoop beslissingen door het management team voorkomen worden. Artsen en zorgverleners kennen hun patiënten. Zij begrijpen als geen ander hoe technische en digitale producten van invloed zijn op de zorg die ze de patiënt bieden. Doordat je vroegtijdig zorgprofessionals vroegtijdig betrekt, vergroot dit het draagvlak om een bepaalde technologie of digitale applicatie te introduceren.

2. Respecteer tijd

Respecteer voortdurend de tijd, inzet én expertise van je medewerkers en managers. Zij offeren tenslotte tijd om technische en digitale innovaties te bestuderen die anders aan patiëntenzorg zou hebben besteed. Enige vorm van compensatie voor hun tijd en inzet is niet misplaats. Hun inbreng is van essentieel belang bij het succesvol selecteren en implementeren van de juiste innovatieve oplossingen.

3. Communiceer

Wanneer de verwachtingen over hoe het probleem moet worden opgelost op één lijn liggen én er onderling goed over gecommuniceerd wordt, dan zal de beste oplossing worden gevonden. De blijk van waardering en blijvende betrokkenheid kan worden getoond door de medewerker(s) op de hoogte te houden van de voortgang van het implementatie project en hun rol hier in.

Tijdens het INVK Landelijk Kennisteam op 27 oktober leer je van én met andere directeuren en leidinggevenden uit de zorg over jouw rol in het succesvol kiezen en implementeren van innovatieve oplossingen in je organisatie. In een kleine groep gaan jullie samen aan de slag om elkaar te motiveren, maar wellicht nog belangrijker, om elkaar te inspireren!

Meer weten of jezelf aanmelden voor 27 oktober? Klik dan hier!

Landelijk Kennisteam Management Zorg – Innovatieve Organisaties

Referenties:

Waarom het maar niet wil opschieten met e-health

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Management Zorg

Het Landelijk Kennisteam Management Zorg bestaat uit directeuren, managers, afdelingshoofden en leidinggevenden uit de zorg. Samen leren zij over uiteenlopende managementthema´s en pakken ze gezamenlijke uitdagingen aan. Door je bij dit team aan te sluiten werk je dus niet alleen aan je eigen succes, maar breng je ook elkaars kennis en expertise naar een hoger niveau. Je levert een waardevolle bijdrage aan de kennisdeling binnen zorgmanagement en helpt elkaar vooruit tijdens jullie eigen management trainingen.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >