Vijf basis tips voor effectieve story telling

Landelijk Kennisteam Directeuren ICT Ontwikkel en Adviesbureaus, Story Marketing / 21 February 2020

ICT is vandaag de dag bijna overal aanwezig en de noodzaak tot gebruik wordt alleen maar groter. De concurrentie tussen aanbieders groeit en kan tegenwoordig niet meer overleven van trouwe langdurige relaties en mond op mond reclame. Er moet moeite gedaan worden om klanten vast te houden en nieuwe aan te trekken. Story telling kan een effectieve strategie zijn voor de ICT branche om droge technische content tot leven brengen. Want ondanks het feit dat we allemaal dagelijks met ICT te maken hebben vinden we de techniek erachter vaak maar wat saai en ingewikkeld. Story telling bouwt een brug tussen ICT en klanten. Echter, story telling moet je leren, het is een vak apart. Hier lichten we alvast een tipje van de sluier op met vijf basis tips voor een goed verhaal. Want welk kanaal je ook gebruikt om je verhaal te communiceren met je (nieuwe) klant, er zijn altijd een aantal vaste elementen die de aandacht en interesse van de ontvanger moeten grijpen.

Ken je publiek

Wie is je doelgroep? Waar hebben ze je advies voor nodig? Waar geloven ze in? Wie vertrouwen ze?

Wie is de hoofdpersoon?

Focus het verhaal op de klant, dit is de hoofdpersoon. Het verhaal gaat over hem/haar – niet over jouw organisatie of dienst.

Wat is de ambitie?

Wat wil de klant? Welk probleem moet hij/zij oplossen, welke uitdaging is er? Wat het ook is, het antwoord ligt niet in jouw service, deze dient slechts als middel om de ambitie van de klant te helpen verwezenlijken.

Het conflict

Een goed verhaal bevat altijd een vorm van conflict. Niet alles gaat van een leien dakje. ICT vraagstukken kunnen complex zijn en wie kan je vertrouwen met het oplossen hiervan?

De oplossing

Het lijkt alsof de ambitie nooit werkelijkheid kan worden door de beren op de weg. En dan wordt de oplossing aangereikt in vorm van uw advies en dienst. Begrijp de behoefte van de klant en bied hem dat aan waarmee hij zijn ambitie kan waarmaken.

Onthoud dat story telling geen doel op zich is. Het is een manier om herkenning en emotie tot stand te brengen wat de band met de klant versterkt. Goede, relevante verhalen blijven hangen in het geheugen en leggen het fundament voor een (hopelijk) langdurige relatie met de klant.

Op 25 maart 2020 vindt het Landelijk Kennisteam Directeuren ICT Ontwikkel en Adviesbureaus plaats . Hoe zit een goed verhaal in elkaar? Hoe, waar en wanneer gebruik ik story telling? Hoe kan story telling bijdragen in het bereiken van mijn doelen? Dit en meer komt ter sprake op 25 maart, we zien u graag!

Helaas is deze training niet door gegaan in verband met de Corona Crisis. Houd onze website in de gaten want dit thema komt aan bod in 2021!

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Directeuren ICT Ontwikkel en Adviesbureaus

Het Landelijk Kennisteam Directeuren ICT Ontwikkel- en Adviesbureaus bestaat uit directeuren van ICT-bureaus. Samen leren zij over uiteenlopende managementthema´s, delen zij hun kennis en vergroten zij hun netwerk. Door je aan te sluiten bij dit kennisteam, heb je de mogelijkheid om continu aan je leiderschapsvaardigheden te werken door middel van inspirerende en interactieve trainingen. Doordat je aan de trainingen deelneemt met een selecte groep aan vakgenoten, kan onze INVK-trainer diep op individuele cases ingaan.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >