Communicatie die leeft voor iedereen. 3 tips

Communicatie & Marketing, Overtuigend Communiceren / 10 February 2020

Organisaties passen zich voortdurend aan naarmate de omgeving waarin ze werken verandert . Goede en vooral effectieve communicatie is van groot belang in organisaties die wendbaar moeten zijn. Het schrijven van een uitgebreid communicatieplan voor zo’n organisatie is verloren tijd, voordat het af is hebben interne en externe ontwikkelingen het plan alweer ingehaald. Maar hoe begeleid je de wendbare organisatie dan als communicatiedeskundige? Van interne communicatie wordt namelijk wel verwacht dat het een belangrijke verbindende schakel vormt tussen alle lagen van de organisatie.

Je gebruikt al scrum, digital, storytelling en een strategisch communicatieframe, kortom alle mogelijke werkwijzen en communicatie kanalen die zich bewezen hebben en nu de trend zijn. Je communicatie team is hier super druk mee maar zou nog veel efficiënter en effectiever kunnen zijn. Communiceren zodat het door iedereen op dezelfde manier begrepen wordt is nu eenmaal lastig. Hoe kan je als communicatiedeskundige wendbaar en efficiënt communiceren teneinde je berichtgeving te doen leven in alle lagen van de organisatie? In deze blogpost geven we een paar praktische tips voor meer effectiviteit van interne communicatie.

  1. Wees niet afhankelijk van één communicatiekanaal

Wanneer communicatie niet effectief is gaat het vaak niet eens over wat er gecommuniceerd wordt maar juist over de manier waarop en het communicatie medium dat gebruikt wordt. Consequente en op maat gemaakte communicatie rondom belangrijke onderwerpen is nodig om het voor iedereen relevant te laten zijn. De communicatie stijl die je als communicatie professional gebruikt voor management en directie zal hoogstwaarschijnlijk niet aanslaan bij medewerkers in andere lagen van de organisatie. In communiceren is ‘one size fits all’ zeker niet van toepassing. Voor het beste resultaat moet de boodschap en het communicatiekanaal per doelgroep op maat gemaakt worden. Waar een formele presentatie van met betrekking tot bijvoorbeeld compliance informatie goed zou werken bij de directie, zou een nieuwsbrief, poster of social media post wellicht beter werken bij administratieve of productie medewerkers. Maak een lijst van beschikbare communicatiekanalen voor het verspreiden van je boodschap en overweeg bij je keuze welk medium het meest wordt gebruikt door de ontvangers – mobiel, nieuwsbrieven, e-mails, intranet, social media, posters etc.

  1. Blijf consequent en toegankelijk

Te veel informatie tegelijk werkt averechts. Hou berichten kort en simpel, op deze manier is het makkelijker om de inhoud van de boodschap te onthouden. Breek belangrijke informatie op in behapbare delen en verspreid ze geleidelijk. In plaats van het wijden van een hele nieuwsbrief aan een onderwerp is het soms effectiever om er een maandelijkse column over te schrijven. Een blog of serie van korte informatieve video’s op het intranet zouden er ook voor kunnen zorgen dat onderwerpen mondjesmaat worden uitgelegd en top-of –mind blijven. Het doel is om belangrijke onderwerpen consequent te blijven communiceren via kanalen die toegankelijk zijn voor verschillende individuen opdat het een deel van ieders mindset op de werkvloer wordt.

  1. Het hoeft niet altijd geld te kosten

Soms is het nodig om te investeren in communicatie tools maar voor lange termijn efficiëntie is het goed om te kijken naar de mogelijkheden die al aanwezig zijn. Het gebruiken van bestaande communicatie kanalen kan tijd – en kosten besparend zijn. In plaats van het maken van eigen nieuwsbrieven of intranet pagina’s kan je gebruik maken van bestaande exemplaren die je organisatie al heeft in verschillende afdelingen door hierop mee te liften voor korte notificaties. Wanneer een afdeling een wekelijks of maandelijks overleg heeft kan je vragen of je tijdens deze bijeenkomst ook iets kan communiceren dat van belang is voor deze doelgroep.

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Communicatie

In het Landelijk Kennisteam Communicatie komen managers, directeuren en leidinggevenden werkzaam in de communicatie samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >