De 5 belangrijkste tech-skills voor PR-professionals

Communicatie & Marketing, Innovatieve organisaties / 6 May 2020

We zien het al een tijdje gebeuren; public relations raakt steeds meer geïntegreerd in marketingprocessen. Vroeger waren adverteren, marketing en public relations aparte disciplines, maar in het huidige digitale tijdperk zijn zij compleet met elkaar verweven. Met het gebruik van nieuwe technische tools, dienen PR-professionals over de nodige tech-skills te beschikken. Maar welke zijn dit? We geven je een kort overzicht.

1.     Big data analytics

Het rapport PR:TECH – The Future of Technology in Communication noemt vaardigheden omtrent big data analytics als belangrijkste tech-skills voor PR-professionals. Machines kunnen probleemloos grote aantallen gegevens ophalen en analyseren, maar het is aan de PR-professional om deze op de juiste manier te interpreteren en te gebruiken om sterke relaties met klanten en andere belanghebbenden te creëren. 

2.     Content Productie

Vaardigheden rondom het produceren van ‘nieuwe’ vormen van content, zoals video´s, podcasts en grafische uitingen, zijn ook van cruciaal belang voor professionals in public relations. Dit wil niet altijd zeggen dat je zelf moet kunnen filmen en monteren. Het belangrijkste is dat je weet welke middelen passen bij je doelgroep en dat je ze op zo'n manier weet in te zetten (gebruikmakend van de juiste strategie en via de juiste kanalen) dat ze bijdragen aan het versterken van de relatie met die doelgroep. Zorg dat je weet wat er technisch gezien mogelijk is, hoe de productie van deze nieuwe vormen van content in zijn werk gaat, hoe je de juiste makers aantrekt om creatief mee samen te werken en ken de karakteristieken van de verschillende vormen van content.

3.     SEO

Vaardigheden rondom Search Engine Optimization zijn onmisbaar geworden binnen PR. Je kunt nog zo hard je best doen om content te maken waarmee je je doelgroep bij je merk probeert te betrekken; als die content niet vindbaar is, schiet je er niet veel mee op. Als PR-professional speel je daarnaast een belangrijk rol in het vergroten van de vindbaarheid van je merk, door voor de juiste backlinks naar je website te zorgen bijvoorbeeld.

4.     User Experience

User Experience (UX) is erop gericht om de kwaliteit van de interactie van de gebruiker met je product, merk en gerelateerde services te optimaliseren. UX gaat over het begrijpen van gebruikers, wat ze nodig hebben, wat ze belangrijk vinden, hun mogelijkheden en hun beperkingen. Het woord ‘gebruikers’ wordt hierbij breed opgevat; het gaat hier om de doelgroep, of dit nu lezers, klanten of stakeholders zijn.

Het zal je als PR-professional niet ontgaan zijn dat het in het huidige medialandschap steeds lastiger is om de aandacht van mensen te vangen. Wil je zorgen voor impact? Dan moet je de interactie met gebruikers dus goed op hem of haar weten af te stemmen. Daarom is UX zo belangrijk. Houd rekening met de context waarin je de interactie aangaat met je gebruiker, zorg voor sterke en gepersonaliseerde content en heb oog voor details.  

5.     Artificial Intelligence

Volgens het eerdergenoemde rapport, begrijpt het overgrote deel van de PR-professionals dat Artificial Intelligence (AI) het medialandschap in rap tempo verandert, maar wordt er nog niet gerealiseerd hoe snel dit gebeurt. Het rapport haalt het voorbeeld van Bloomberg aan, dat AI-students ‘financial stories’ laat schrijven door middel van robots. Voor PR-professionals geldt dat AI nu nog voornamelijk een tool is die ons toestaat om kwantitatieve analyses te maken van grote hoeveelheden data, waarmee we strategieën slimmer kunnen maken en ons werk gemakkelijker uit kunnen voeren.  

Constante innovatie belangrijk voor PR-professionals

Dit artikel maakt duidelijk dat, onder invloed van technologische ontwikkelingen, meer en steeds weer nieuwe, tech-vaardigheden van PR-professionals worden gevraagd. Om die ontwikkelingen bij te kunnen houden, is het belangrijk om constant te blijven leren. Wanneer je als leidinggevende binnen public relations werkt met een team, is het creëren van een cultuur van constante vernieuwing en innovatie van belang.

Tijdens het Landelijk Kennisteam Public Relations op 16 november 2020 leer je samen met andere PR-professionals, hoe je binnen je bedrijf, afdeling of team voor een cultuur van continue innovatie zorgt. Lijkt het je leuk om deel te nemen? Meld je dan hier aan voor: Landelijk Kennisteam Public Relations


Bronnen:

Justin Gianninoto (2016) ‘3 UX Principles for Effective Communication Strategies’. Geraadpleegd op 02-03-2020

USC Annenberg Centre for Public Relations (2019). ‘PR:TECH – The Future of Technology in Communication’. Geraadpleegd op 02-03-2020

Kitty Doets

Kitty Doets

Waarom schrijven voor INVK zo leuk is? De managementthema's zijn interessant en ik hou ervan om me continu te verdiepen in wat er in verschillende branches speelt. Ik schrijf artikelen voor de blog van het INVK en denk mee over de content op INVK.nl, altijd vanuit het idee om kennisdeling, ook online, te stimuleren.

Landelijk Kennisteam Public Relations

Kennis delen, je leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en unieke oplossingen voor je uitdagingen vinden; dat staat binnen het Landelijk Kennisteam Public Relations centraal. In dit kennisteam komen pr-professionals van verschillende organisaties samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als PR-manager te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >