Talent winnen begint binnen

HR, Talentmanagement / 10 January 2020

De mobiliteit van werknemers neemt toe. We zijn de economische crisis lang voorbij en eind juni 2019 telde het CBS in ons land 284.000 openstaande vacatures. Dit is fantastisch voor de werkzoekende maar nogal een kopzorg voor de werkgever die in een waar gevecht om de beste talenten is beland. De concurrent zet alle zeilen bij om de beste mensen naar zich toe te trekken. In deze blogpost bespreken we wat een werkgever kan doen om zijn eigen talenten niet kwijt te raken.

Via het Baanwissel Onderzoek 2017 van CV Ster (zie vorige blog post) weten we wat mensen drijft om van baan te wisselen. Maar hoe kan een organisatie het verliezen van talent aan de concurrent voorkomen? Hoe kan een medewerker structureel gefaciliteerd worden zodat hij/zij lekker in zijn vel zit, het beste van zich geeft, zich gewaardeerd voelt en niet op zoek gaat naar een andere baan om zich verder te gaan ontplooien?

Een hippe term in de HR wereld, ontstaan om precies dit vraagstuk op te lossen is Employee Journey. Een Employee Journey is simpel uitgelegd de weg die medewerkers afleggen binnen de organisatie vanaf het eerste contactmoment tot en met het moment dat ze de organisatie verlaten. Het in kaart brengen van een Employee Journey is een manier om te identificeren waar en wanneer de organisatie een verbetering kan maken in de beleving en bevlogenheid van hun medewerkers en gebaseerd hierop een plan van actie kan maken. Hoe gaat de organisatie de medewerker op dat moment faciliteren en positief beïnvloeden?

Met of zonder gebruik van de term Emoyee Journey, de les is om medewerkers niet alleen als een asset met kennis en kunde te zien maar vooral ook als mens met een hart en ziel die de kans wil krijgen om het beste van zichzelf te laten zien. Wanneer hier aandacht aan wordt gegeven binnen de organisatie zal eigen talent veel meer bevlogen zijn en minder behoefte hebben om het geluk bij de concurrent te gaan zoeken.

Dit en meer interessante aspecten die bij het behouden en aantrekken van talent komen kijken zullen worden behandeld tijdens het INVK Landelijk Kennisteam Personeelszaken en HRM op 10-02-2020. Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:

Programma INVK Landelijk Kennisteam Personeelszaken en HRM op 10 februari 2020:

13:00 – 13:30 Speciaal voor aspirant leden een persoonlijk welkom en een belangrijke inhoudelijke introductie. Tevens inloop van vaste leden die elkaar begroeten met een kopje koffie.

13:30 – 13:50 Plenair begin van het Overleg, waaronder een introductie tot het thema van de dag, en verwelkomen van Leden

14:00 – 15:00 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie I, geleid door een van de INVK-consultants

15:00 – 15:15 Pauze voor koffie en netwerken

15:15 – 16:20 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie II, geleid door een van de INVK-consultants

16:20 – 16:30 Evaluatie en vaststellen van het onderwerp voor het volgende Overleg

16:30 – 17:30 Ter afsluiting, een aangeklede INVK-netwerkborrel

Datum10-02-2020

Locatie: Landgoed Trompenburgh, Zuidereinde 43, 1243 KK, ´s-Graveland

We zien u graag op 10-02-2020! Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden: INVK - Landelijk Kennisteam Personeelszaken en HRM

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Personeelszaken en HRM

Het Landelijk Kennisteam Personeelszaken en HRM is er speciaal voor managers, directeuren en hoofden personeelszaken en Human Resource Management. Samen leren zij over uiteenlopende managementthema´s en pakken ze gezamenlijke uitdagingen aan. Door je bij dit team aan te sluiten werk je dus niet alleen aan je eigen succes, maar breng je ook elkaars expertise naar een hoger niveau. Je levert een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van kennis in je vakgebied en helpt elkaar vooruit tijdens interactieve trainingen.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >