Interim managers schrijven hun eigen succesverhaal:

Onderwijs, Story Marketing / 12 February 2020

Als interim manager ben je ingezet om met jouw kennis en ervaring een organisatie te versterken of veranderingsprocessen te initiëren en begeleiden. Je moet vaak binnen relatief korte tijd individuele medewerkers en teams aan boord krijgen om plannen en strategieën uit te voeren. Het feit dat je een nieuw gezicht bent binnen de organisatie betekent dat er geen bestaande vertrouwensband is en je dus extra je best zal moeten doen om medewerkers over de streep te trekken of simpelweg te doen meewerken. Bewezen is dat managers die story telling gebruiken voor het communiceren van boodschappen of Call To Action (CTA) veel makkelijker hun invloed kunnen uitoefenen binnen een organisatie en dus de doelstellingen waarvoor ze zijn ingezet vaker en sneller bereiken.

Story marketing (of story telling) is de overkoepelende term voor het communiceren van informatie via een verhaal. Deze manier van communiceren kan een veranderingsproces ten goede komen doordat het herkenning en begrip teweegbrengt bij de ontvanger(s). Maar voordat een interim manager begint aan zijn/haar verhaal moet hij eerst stilstaan bij de volgende punten:

De verteller:

Dit ben jij. Jouw rol is om te vertellen met overtuiging. Je moet het juiste verhaal creëren om je publiek te overtuigen. Gebruik voor je boodschap of CTA begrijpelijke taal maar ook stem intonaties, beweging en gebaren om overtuigend te zijn.

De relatie:

Wie is de ontvanger van je verhaal? Is het een individu of een team? Is het een tijdelijke relatie of een langdurige? Is je bestaande relatie met het publiek sterk of zwak? Moet je verhaal een relatie tot stand brengen of juist versterken? Bij nieuwe of zwakke relaties moet het verhaal een connectie en vertrouwen teweeg brengen bij de ontvanger. Het verhaal zal dus aangepast moeten worden naar gelang de situatie.

De Boodschap:

Het doel van uw verhaal moet duidelijk zijn. Is het om te informeren, inspireren of als entertainment (met het doel het bouwen aan een relatie)? Je kunt jezelf vragen “Wat wil ik dat mijn publiek voelt, denkt of doet na het luisteren naar mijn verhaal?”

Het verhaal:

Het verhaal is een voertuig om je boodschap over te brengen. Het kan je eigen verhaal zijn of dat van iemand anders. Eigen verhalen hebben het vaak voordeel dat ze meer impact hebben op het creëren van vertrouwen. Een bekend verhaal – mits het passend is - is op zijn beurt goed voor herkenning door een publiek. Om overtuigingskracht te hebben en herkenning teweeg te brengen moet een verhaal altijd gebouwd zijn op drie elementen – deze bespreken we in de volgende blog!

Het publiek:

Iedereen relateert anders tot een verhaal. Als verteller moet je culturele verschillen, persoonlijkheden, kennis, behoeften en gemoedstoestand van je publiek beschouwen. De kracht van een goed verhaal is dat het een brug kan slaan over al deze individuele verschillen en een boodschap toch eenduidig over kan brengen.

Het resultaat:

Sommige verhalen zijn effectief en sommige niet. Dit ligt niet altijd aan de inhoud, soms is het de timing of de manier waarop het verteld werd. Het effectief overbrengen van een verhaal vergt oefening. Evalueer het effect van je verhaal. Heeft het de verwachtte uitkomst gehad? Zo niet, waarom niet?

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Interim Management

Kennis delen, je leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en unieke oplossingen voor je uitdagingen vinden; dat staat binnen het Landelijk Kennisteam Interim Management centraal. In dit kennisteam komen interim managers samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >