Story telling voor Advocaten als genuanceerde manier van reclame maken

Juridisch, Story Marketing / 11 October 2019

Het is pas sinds de inwerkingtreding van de Nederlandse Orde van Advocaten in 1989 mogelijk voor advocaten om te adverteren. Tot dat moment was in beginsel elke vorm van publiciteit verboden. Advocaten maakten deel uit van de sociale bovenlaag en in hun vak woog de intellectuele activiteit veel zwaarder dan de commerciële kant. Ze kregen ook geen loon, maar een honorarium. Nieuwe zaken kwamen binnen via het bestaande netwerk van de vaak individueel opererende advocaat. Omdat advocaten geen echte ondernemers waren was reclame maken ook niet nodig.

Dat is vandaag de dag wel anders. Advocaten moeten naast goede juristen nu ook goede ondernemers zijn. Elke advocaat wordt vandaag de dag geconfronteerd met vraag; hoe trek ik nieuwe cliënten aan? Maar zelfs nu advocaten al meer dan een kwart eeuw zichzelf mogen promoten zien we er nog maar weinig die er bedreven in zijn. Er wordt nog steeds weinig tijd en geld ingestoken. Nu zijn we in Nederland ook niet zo van de Amerikaanse schreeuwende radio- en tv commercials, brievenbus flyers of billboards aan de kant van de snelweg als het gaat om de promotie van een advocaat of advocatenkantoor. Cliënten die juridisch advies nodig hebben voor problemen in de privé en zakelijke sfeer benaderen we in dit land nog steeds liever met wat meer nuance.

De advocatuur leent zich dus bij uitstek voor imago versterking door middel van story telling – geen schreeuwende reclame maar klantbinding door middel van verhalen met een boodschap. Veel juridische geschillen zijn in essentie een botsing tussen concurrende verhalen. Content genoeg dus zou je denken. Echter, story telling met als doel het winnen van vertrouwen, het versterken van imago en overbrengen van organisatiewaarden is heel wat anders dan het schrijven van juridische verhalen voor vakbladen, adviezen aan cliënten, dagvaardingen of pleidooien. De cliënt wil namelijk helemaal niet weten hoe iets juridisch technisch in elkaar zit, maar wel wat van een uitspraak of wetswijziging de praktische consequenties zijn. Moeten ze iets doen of nalaten? Moeten ze iets veranderen? Story telling kan het vaak onbegrijpelijke juridische jargon van een advocaat te vertalen naar herkenbare situaties en menselijke karakters om zo de aandacht van potentiële cliënten te grijpen.

Voordat u direct duikt in het verzamelen van mooie cliëntverhalen moet eerst duidelijk zijn voor wie ze bedoeld zijn en welke boodschap ze moeten bevatten. Uitgangspunt voor effectieve story telling zijn antwoorden op interne vragen zoals: wat is het bestaansrecht van mijn advocatenkantoor? Waarin onderscheiden wij ons zich ten opzichte van concurrenten? Leggen we de focus op specialistische rechtsgebieden en/of vakgebieden waarin we excelleren? Wie is onze doelgroep en welke belofte maken we hen? Zodra dit duidelijk is kan een story telling strategie worden ontwikkeld met relevant materiaal dat toevoegt aan de kernwaarden van uw organisatie, en deze bevestigt en versterkt. Welke ingrediënten dit story materiaal moet bevatten om de aandacht en interesse van de lezer te grijpen komt in de volgende blog aan bod.

Story telling is een marketing tool die zich uitstekend leent voor de advocatuur. Wilt u meer leren over story telling in het vak van advocaat? Op 11 maart 2020 bespreken we tijdens het INVK - Landelijk Kennisteam Advocaten meer over de rol van story telling in uw branche. Aan de hand van de INVK Customer Experience Methode richten we ons op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van uw doelen. We verwelkomen u graag als deelnemer op Landgoed Trompenburgh!

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Advocaten

In het Landelijk Kennisteam Advocaten komen advocaten samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep ambtsgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >