Story telling in de advocatuur: vijf ingrediënten voor een goed verhaal

Juridisch, Story Marketing / 31 December 2019

Achter het juridische werk van een advocaat schuilen inspirerende persoonlijke en professionele levensverhalen. Deze verhalen kunnen een brug vormen tussen het feitelijke juridische deskundige werk van een advocaat en de potentiële cliënt. De advocatuur is namelijk een commerciële business dat als elk ander tegenwoordig niet meer kan overleven van trouwe langdurige relaties en mond op mond reclame. Story telling kan een effectieve strategie zijn voor advocaten om hun vaak ingewikkelde juridische werk tot leven brengen en zo het vertrouwen van nieuwe cliënten te winnen. Echter, het vertellen van verhalen is een vak apart. Of de communicatie van een verhaal nu via print, audio of visuele technieken wordt verteld, het heeft altijd een aantal vaste elementen die de aandacht en interesse van de ontvanger moeten grijpen. Tijdens het Landelijk Kennisteam voor advocaten op 11 maart 2020 gaan we in op de vraag ‘wat maakt een goed verhaal?’.

Hier alvast een vijf basis ingrediënten:

Ken uw publiek

Weet aan wie u uw verhaal richt. Wie is uw doelgroep? Waar hebben ze u voor nodig? Waar geloven ze in? Wie vertrouwen ze? Welke taal spreken ze?

Wie is de hoofdpersoon?

Focus het verhaal op de cliënt, dit is de hoofdpersoon. Het verhaal gaat over hem/haar – niet over u.

Wat is de ambitie?

Wat wil de cliënt bereiken? Gerechtigheid na een ontslag zonder geldige reden? Goede afspraken met de ex-partner tijdens een echtscheiding? Bewijs van onschuld na een valse beschuldiging? Een advocaat is nodig in uiteenlopende situaties geladen met evenveel uiteenlopende persoonlijke emoties en uitdagingen. Het antwoord ligt niet in uw dienst, deze dient slechts als middel om de ambitie van de cliënt te helpen verwezenlijken.

Het conflict

Een goed verhaal bevat altijd een vorm van conflict. Geen ambitie word bereikt zonder beren op de weg. Juridische zaken zijn ingewikkeld en wie kan je vertrouwen met het regelen van je meest persoonlijke zaken?

De oplossing

Wanneer het lijkt alsof de ambitie nooit werkelijkheid kan worden reikt u de oplossing aan. Begrijp de behoefte van de cliënt en bied hem dat aan waarmee hij zijn ambitie kan waarmaken.

Op 11 maart 2020 bespreken we tijdens het INVK Landelijk Kennisteam Advocaten alles over de mogelijkheden van story telling in uw branche. Aan de hand van de INVK Customer Experience Methode richten we ons op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van uw doelen. We zien u graag als deelnemer op 11 maart 2020!

Het programma van het Landelijk Kennisteam Advocaten voor notarissen zal er als volgt uit zien:

13:00 – 13:30 Speciaal voor aspirant leden een persoonlijk welkom en een belangrijke inhoudelijke introductie. Tevens inloop van vaste leden die elkaar begroeten met een kopje koffie.

13:30 – 13:50 Plenair begin van het Overleg, waaronder een introductie tot het thema van de dag, en verwelkomen van Leden

14:00 – 15:00 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie I, geleid door een van de INVK-consultants

15:00 – 15:15 Pauze voor koffie en netwerken

15:15 – 16:20 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie II, geleid door een van de INVK-consultants

16:20 – 16:30 Evaluatie en vaststellen van het onderwerp voor het volgende Overleg

16:30 – 17:30 Ter afsluiting, een aangeklede INVK-netwerkborrel

Datum11 maart 2020

LocatieLandgoed Trompenburgh, Zuidereinde 43, 1243 KK, ´s-Graveland

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Advocaten

In het Landelijk Kennisteam Advocaten komen advocaten samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep ambtsgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >