Vier story telling tips voor recruiters:

HR, Story Marketing / 2 January 2020

Een impact kunnen maken met je eigen verhaal is niet alleen belangrijk voor werkzoekenden. Net zoals een kandidaat zijn of haar kwaliteiten moet kunnen overbrengen in een sollicitatiebrief of interview moeten bedrijven en recruiters dit omgekeerd ook doen om de juiste kandidaten aan te trekken. Waarom zou iemand juist voor uw bedrijf moeten komen werken? Story telling – het communiceren van verhalen waarin het bestaansrecht als ook de normen en waarden van een organisatie verwerkt zijn – kan in recruitment een effectieve manier zijn om de juiste kandidaten aan te trekken. Dit verhaal behoeft geen pagina’s vol tekst, moderne technologie maakt het een stuk makkelijker.

1. Vertel via foto’s

Als een foto meer dan duizend woorden zegt, bedenk dan wat een collectie van foto’s op bijvoorbeeld Facebook of Instagram kan vertellen! Het voordeel van het communiceren via foto’s is dat het een uitgelezen manier is om regelmatig de aandacht te trekken van kandidaten zonder dat zij bij elk contactmoment tijd moeten besteden aan het lezen van veel tekst.

2. Creëer recruitment video’s

Recruitment video’s brengen emotie in uw recruitment verhaal. Potentiële kandidaten kunnen op deze manier een kijkje achter de schermen nemen en een voorstelling van zichzelf maken in de organisatie of specifiek de vacature. Video staat aan de top van meest geconsumeerde vorm van communicatie en kan dus vandaag de dag niet worden genegeerd in uw recruitment strategie. Klik HIER voor voorbeelden van zeer goed uitgevoerde recruitment videos.

3. Deel ook ondersteunende & relevante content

Natuurlijk worden vacatures gedeeld via de door u aangewezen recruitment kanalen op Social Media. Maar u kunt deze kanalen ook gebruiken om andere verhalen te delen met kandidaten en hen zo een meer volledige indruk te geven van vaar u voor staat. Denk bijvoorbeeld aan nieuws artikelen waarin aan uw bedrijf of aan een van uw medewerkers word gerefereerd, of korte statements van teamleden over hun eigen passie voor het vak. Een helder corporate verhaal vanuit de organisatie is belangrijk maar bevestigend beeldmateriaal en de stem van gepassioneerde bestaande krachten maakt het levend en geloofwaardig.

4. Vergeet ouderwetse advertentie mogelijkheden niet

Social Media en uw eigen Website zijn goede kanalen om te gebruiken in de zoektocht naar nieuwe collega’s. Vergeet echter de meer traditionele advertentie mogelijkheden niet! Of het nu een post op een job site is of een billboard op een fysieke locatie waar uw doelgroep zich bevindt, het mooie van moderne technologie is dat foto’s, video’s en inspirerende quotes tegenwoordig overal getoond kunnen worden!

Alles begint met een duidelijk corporate verhaal. Voordat u duikt in het maken van beeldmateriaal en inspirerende quotes gaat verzamelen moet allereerst het bedrijfsverhaal staan als een huis. Wat is het bestaansrecht van uw organisatie? Waarin onderscheidt u zich ten opzichte van concurrenten? Wat is precies uw doelgroep en welke belofte maakt u hen? Welke taal spreekt de doelgroep? Zodra dit corporate verhaal duidelijk is kan een recruitment strategie worden ontwikkeld met relevant foto en video materiaal dat hier aan toevoegt en de kernwaarden van uw organisatie bevestigt en versterkt.

Op 11 februari 2020 focust het Landelijk Overleg van het INVK op de rol van story telling in de recruitment branche. Aan de hand van de INVK CX (Customer Experience) Methode richten we ons op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van recruitment doelen. We verwelkomen u graag als deelnemer van dit overleg op Landgoed Trompenburgh!

We zien u graag bij het Landelijk Kennisteam Recruiters

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Recruiters

In het Landelijk Kennisteam Recruiters delen professionals uit de recruitmentwereld hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en managementvaardigheden te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >