Story telling: vijf ingrediënten voor een goed verhaal

Business & Management, Story Marketing / 18 December 2019

Alle organisaties en bedrijven hebben een verhaal, soms zelfs prachtige verhalen. Echter, het vertellen van verhalen is een vak apart. Of de communicatie van een verhaal nu via audio, visuele of belevingstechnieken wordt verteld, het heeft altijd een aantal vaste elementen die de aandacht en interesse van de ontvanger moeten grijpen. Tijdens het Landelijk Kennisteam Business Development Management op 30 januari 2020 gaan we in op de vraag ‘wat maakt een goed verhaal?’.

Hier alvast een vijf basis ingrediënten:

Ken je publiek

Wie is je doelgroep? Wat zoeken ze? Waar geloven ze in? Wie vertrouwen ze?

Wie is de hoofdpersoon?

Focus het verhaal op de klant, dit is de hoofdpersoon. Het verhaal gaat over hem/haar – niet over de organisatie, het product of de dienst.

Wat is de ambitie?

Wat wil de klant? Een goed pensioen? Een dagje uit? Lekker koken? Iedereen heeft dromen en ambities. Het antwoord ligt niet in het product of de dienst, deze dient slechts als middel om de ambitie te helpen verwezenlijken.

Het conflict

Een goed verhaal bevat altijd een vorm van conflict. Net als in het echte leven komen dromen niet vanzelf uit. Financiële producten zijn ingewikkeld en wie kan je vertrouwen met je geld? Kaartjes voor de show zijn uitverkocht of moeilijk te verkrijgen, lekker koken vergt tijd en oefening en die heb je niet!

De oplossing

Het lijkt alsof de ambitie nooit werkelijkheid kan worden door de beren op de weg. En dan wordt de oplossing aangereikt in vorm van product of dienst. Begrijp de behoefte van de klant en bied hem dat aan waarmee hij zijn ambitie kan waarmaken.

Onthoud dat een verhaal geen doel op zich is. Het is een manier om klanten zichzelf te laten herkennen en een emotionele band met ze op te bouwen. Verhalen worden geleefd, herinnerd en door verteld. Goede verhalen leggen het fundament voor een (hopelijk) langdurige relatie met de klant.

Op 30 januari 2020 vindt het Landelijk Overleg over Story Marketing plaats. Hier komen business development professionals uit verschillende sectoren samen om meer te leren over Story Telling en hoe het kan worden gebruikt om doelen (sneller) te bereiken. Bekijk het volgende voorbeeld om alvast enthousiast te raken over hoe story marketing de persoonlijkheid van een merk kan neerzetten: Gillette

Het programma Landelijk Kennisteam Business Development Management – Story Marketing op 30 januari 2020 zal er als volgt uit zien:

13:00 – 13:30 Speciaal voor aspirant leden een persoonlijk welkom en een belangrijke inhoudelijke introductie. Tevens inloop van vaste leden die elkaar begroeten met een kopje koffie.

13:30 – 13:50 Plenair begin van het Overleg, waaronder een introductie tot het thema van de dag, en verwelkomen van Leden

14:00 – 15:00 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie I, geleid door een van de INVK-consultants

15:00 – 15:15 Pauze voor koffie en netwerken

15:15 – 16:20 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie II, geleid door een van de INVK-consultants

16:20 – 16:30 Evaluatie en vaststellen van het onderwerp voor het volgende Overleg

16:30 – 17:30 Ter afsluiting, een aangeklede INVK-netwerkborrel

Datum:30-01-2020

Locatie:Landgoed Trompenburgh, Zuidereinde 43, 1243 KK, ´s-Graveland

Deze INVK bijeenkomst is een uitgelezen kans om met business development collega’s gemeenschappelijke uitdagingen te bespreken en je netwerk te vergroten. We zien je graag op 30 januari 2020!

Landelijk Kennisteam Business Development Management

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Business Development

In het Landelijk Kennisteam Business Development komen leidinggevenden business development samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >