Van feiten naar verhalen – story telling in recruitment

HR, Story Marketing / 6 January 2020

Een carrière in recruitment vergt uiteenlopende kwaliteiten zoals nieuwsgierigheid, doelgerichtheid, flexibiliteit, stressbestendigheid en het tot stand kunnen brengen van persoonlijke verbindingen. Maar een van de meest waardevolle bevoegdheden in recruitment is story telling - het creëren en communiceren van normen en waarden, kwaliteiten en ambities via een goed verhaal.

We hebben het hier niet over fantasie verhalen maar echte, relevante informatie in de juiste context om zo overtuigend de aandacht van de ontvanger te grijpen. Sterker en nog meer overtuigend zelfs dan een elevator pitch - de ontvanger moet echt het gevoel krijgen dat ze deze persoon moeten ontmoeten.

Een recruiter heeft te maken met het uitwisselen van feitelijke details zoals CV’s, arbeidsvoorwaarden, verwachtingen en ambities. Deze informatie is inhoudelijk erg belangrijk voor een werkzoekende of werkgever maar helaas onthoud ons brein maar een klein gedeelte van al deze feiten. Dat wat geen betekenis of emotie oproept bij de ontvanger zet het brein weg als een soort ‘spam’.

Verhalen kunnen deze feitelijke informatie omhullen tot emotie en empathie. Door het communiceren van informatie dat verpakt zit in een verhaal kan wat de ontvanger normaalgesproken wegzet als ‘spam’ hij/zij in deze vorm wel onthouden. Maar dat betekent niet dat elk verhaal een goed verhaal is. Een goed verhaal bevat een duidelijke rode draad en niet meer dan drie ideeën of boodschappen om over te brengen. Een verhaal moet dus niet te lang zijn - de ontvanger moet geïnspireerd worden maar niet afgeleid van de boodschap door te veel randinformatie. En dan is er nog het belangrijkste ingrediënt – emotie. Elk goed verhaal bevat emotie. Emotie wordt gewekt door de karakters in het verhaal, persoonlijkheden die gedenkwaardig zijn en een connectie weten te maken met de ontvanger.

Het vertellen van een goed verhaal vergt oefening. Oefening leert waar het verhaal editing nodig heeft en wat het precies is dat voor verbinding met de ontvanger zorgt. Belangrijk is wel dat het verhaal oprecht en eerlijk blijft. Het uiteindelijke doel van een recruiter is het vinden van een goede match tussen werkgever en werknemer. Story marketing moet dus voor langdurig succes wel op de waarheid gebaseerd zijn.

Wilt u meer leren over story telling? Op 11 februari 2020 bespreken we tijdens het INVK Landelijk Overleg meer over de rol van story telling in de recruitment branche. Aan de hand van de INVK CX (Customer Experience) Methode richten we ons op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van recruitment doelen. We verwelkomen u graag als deelnemer op Landgoed Trompenburgh.

We zien u graag bij het Landelijk Kennisteam Recruiters

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Recruiters

In het Landelijk Kennisteam Recruiters delen professionals uit de recruitmentwereld hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en managementvaardigheden te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >