Story Marketing in fysiotherapie:

Zorg & Gezondheid, Story Marketing / 23 September 2019

Wanneer we succesvolle organisaties onder de loep nemen leren we dat er een rode draad loopt door bedrijven en merken die met kop en schouders boven de rest uitsteken, namelijk goede storytelling - verhalen waarin de normen en waarden van een organisatie verwerkt zijn. Allemaal zijn ze ijzersterk in het verkondigen van hun bestaansrecht dat ten grondslag ligt van alle beslissingen en strategieën die in de organisatie gemaakt worden.

Aan de basis van elk bedrijf, elke organisatie ligt een verhaal. Ooit bent u of is uw baas begonnen met een carrière in fysiotherapie – daar zit een verhaal achter. Waarom, hoe, wanneer? Het vertellen van dit verhaal kan hèt onderscheid maken tussen u en uw competitie. Let wel, een winnend verhaal gaat niet over de organisatie of de service – het gaat over de invloed van de service/het product op het leven van de klant. Klanten zoeken namelijk meer dan product of service details. Ze zoeken (onbewust) herkenning en een persoonlijke of emotionele connectie. Met name in de medische wereld zijn mensen daarnaast ook op zoek naar vertrouwen. In het selecteren van een specialist speelt deze emotie een grote rol.

Steeds meer cliënten raadplegen het Internet voor medische informatie en bezoeken op eigen initiatief een fysiotherapeut. Websites, Google en Social Media zijn kanalen die worden gebruikt in de zoektocht naar de beste specialist. Er ligt een grote kans voor zorginstellingen en praktijken om via online story marketing het vertrouwen te winnen van nieuwe cliënten. Vooral in de medische sector zijn mensen vooral op zoek naar een betrouwbaar adres. Het gaat immers om hun kostbare eigen gezondheid. Hoe vaak bent u zelf al eens bij een tandarts, huisarts, dermatoloog of andere specialist geweest op aanraden van een ander? Het communiceren van positieve ervaringen van bestaande patiënten is van onschatbare waarde in de slag om de klant en draagt in hoge mate toe aan het wekken van vertouwen in een arts of instelling.

Maar niet elk verhaal van een tevreden klant draagt bij aan uw verhaal. Om de juiste verhalen van cliënten te identificeren moet allereerst uw eigen verhaal duidelijk zijn. Wat is het bestaansrecht van uw praktijk? Waarin onderscheidt u zich ten opzichte van concurrenten? Wat is precies uw doelgroep – zijn het ouderen, jongeren, sporters? Welke belofte maakt u aan uw doelgroep? Zodra uw positionering duidelijk is kunt u ervoor zorgen dat u juist die verhalen van patiënten selecteert die uw kernwaarden bevestigen en versterken.

Naast een sterke positionering en resonerende klantverhalen zijn verhalen van fysiotherapeuten zelf over bijvoorbeeld innovatie en nieuwe specialisaties effectief voor het winnen van de klant.

Het Landelijk Kennisteam Fysio en Manuele Therapie van het INVK focust op 5 februari 2020 op de rol van story telling in deze branche. Een branche waar dagelijks persoonlijke en inspirerende verhalen ontstaan die gebruikt kunnen worden ter versterking van uw imago. Aan de hand van de INVK CX (Customer Experience) Methode richten we ons op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van uw doelen. We verwelkomen u graag als deelnemer op 5 februari - Landelijk Kennisteam Fysio en Manuele Therapie.

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Fysio en Manuele Therapie

In het Landelijk Kennisteam Fysio en Manuele Therapie komen fysiotherapeuten en manueel therapeuten samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor gemeenschappelijke uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en managementvaardigheden te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >