Wat kan een praktijk doen om zijn eigen specialisten niet kwijt te raken?

Zorg & Gezondheid, Talentmanagement / 10 January 2020

De mobiliteit van werknemers neemt toe. Vooral in de sector tandheelkunde waar veel vacatures zijn hebben specialisten het voor het uitkiezen. Dit is fantastisch voor de werkzoekende maar nogal een kopzorg voor de werkgever die in een waar gevecht om talent is beland. De concurrent zet alle zeilen bij om de beste mensen naar zich toe te trekken. Wat kan een praktijk doen om zijn eigen specialisten niet kwijt te raken?

Via het Baanwissel Onderzoek 2017 van CV Ster weten we wat mensen drijft om van baan te wisselen. In een gezonde economie staat de hoogte van het inkomen niet op nummer een wanneer het gaat over baantevredenheid. Vaker wil men vanuit intrinsieke motivatie een functie bekleden, een met uitdaging, ontwikkelingsmogelijkheden, een acceptabele werkdruk en het liefst in een organisatie die qua visie aansluit bij persoonlijke idealen. In de tandheelkundige sector willen werknemers vanwege snelle technologische ontwikkelingen ook door blijven leren. Nieuwe techniek betekent veel voor de tandheelkunde en tandheelkundigen zullen hun leven lang moeten blijven leren om mee te kunnen ontwikkelen met de techniek. Het werpt zijn vruchten af wanneer je dit als werkgever kan faciliteren.

Al dit inzicht geeft handvaten voor actieplannen om verlies van talent aan de concurrent te voorkomen. Hoe kan je je tandheelkundigen structureel faciliteren zodat zij lekker in hun vel zitten, het beste van zich geven, zich gewaardeerd voelen en niet in de verleiding komen in te gaan op een aanbod van de concurrent? Wat kan je als werkgever of manager doen om te bewijzen dat je je tandartsen als meer dan een asset met kennis en kunde beschouwd, maar vooral ook als individu met een hart en ziel die de kans wil krijgen om het beste van zichzelf te laten zien? Wanneer dit aandacht krijgt binnen een praktijk zal eigen talent meer bevlogen blijven en minder behoefte hebben om het geluk bij de concurrent te gaan zoeken.

Dit en meer interessante aspecten die bij het behouden en aantrekken van talent komen kijken zullen worden behandeld tijdens het INVK Landelijk Kennisteam Tandartsen en Tandheelkundig Specialisten op 31-03-2020. Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:

Programma INVK Landelijk Kennisteam Tandartsen en Tandheelkundig Specialisten op 31 maart 2020

13:00 – 13:30 Speciaal voor aspirant leden een persoonlijk welkom en een belangrijke inhoudelijke introductie. Tevens inloop van vaste leden die elkaar begroeten met een kopje koffie

13:30 – 13:50 Plenair begin van het Overleg, waaronder een introductie tot het thema van de dag, en verwelkomen van Leden

14:00 – 15:00 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie I, geleid door een van de INVK-consultants

15:00 – 15:15 Pauze voor koffie en netwerken

15:15 – 16:20 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie II, geleid door een van de INVK-consultants

16:20 – 16:30 Evaluatie en vaststellen van het onderwerp voor het volgende Overleg

16:30 – 17:30 Ter afsluiting, een aangeklede INVK-netwerkborrel

Datum: 31-03-2020

Locatie: Landgoed Trompenburgh, Zuidereinde 43, 1243 KK, ´s-Graveland

Helaas is deze training niet door gegaan in verband met de Corona Crisis. Houd onze website in de gaten want dit thema komt aan bod in 2021!

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Tandartsen en Tandheelkundig Specialisten

In het Landelijk Kennisteam Tandartsen en Tandheelkundig Specialisten komen vakgenoten uit de tandheelkunde samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor gemeenschappelijke uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >