Voorkom ruis binnen de communicatie in een dierenartspraktijk

MKB, Succesvolle Teams / 10 February 2020

Als medewerker in een dierenartspraktijk ben je vaak niet alleen. Je zult er met meerdere mensen moeten samenwerken. Is het niet met je directe collega in de praktijk, dan is het wel met laboratorium medewerkers aan de telefoon of met collega dierenartsen om bijvoorbeeld therapie protocollen en -procedures op te stellen. Daarnaast heb je natuurlijk te maken met de baasjes van de zieke dieren die bij je worden gebracht.

In een dierenartspraktijk wordt dus enorm veel gecommuniceerd. Het belang van een goede communicatie is groot. Het gaat hier namelijk om de gezondheid van dieren maar ook om het behouden van belangrijke contacten en een tevreden clientèle. Verder is het natuurlijk fijn als de communicatie tussen de medewerkers in de praktijk ook soepeltjes verloopt. Dat zorgt natuurlijk voor een veel betere sfeer op de werkvloer.

Een betere communicatie begint bij jezelf. Dit is wat jij als medewerkers van een dierenartspraktijk kunt doen om jouw communicatie met anderen te verbeteren.

Wees duidelijk

In de praktijk is het belangrijk om je informatie zo duidelijk mogelijk over te brengen. Probeer dus je woorden goed af te wegen en verwijder in je hoofd alle overbodige informatie. Probeer jezelf aan te leren direct tot de kern van je verhaal te komen zodat de ander de informatie zo zuiver mogelijk tot zich kan nemen. Praten over koetjes en kalfjes mag natuurlijk, maar laat het jouw boodschap niet in de weg zitten en doe dit het liefst nadat je de belangrijke informatie hebt overgedragen.

Praat ook eens niet

Communiceren betekent niet dat je altijd hoeft te praten. Zwijgen is ook een vorm van communicatie. Als je even stil bent en de tijd neemt om de ander goed uit te laten praten creëer je rust in een gesprek wat vaak zorgt voor een fijnere manier van communiceren. Bovendien gun je jezelf zo de tijd om goed te luisteren naar de ander en na te denken over hetgeen je zelf kwijt wilt.

Weet wat je zegt

Om echt gehoord te worden is het belangrijk dat datgene wat jij vertelt echt klopt. Je moet weten waar je het over hebt. Als je niet helemaal zeker weet waaraan de kat van de cliënt tegenover je is overleden tijdens een operatie, maak er dan geen mooi verhaal van maar kijk of de dierenarts beschikbaar is om uitleg te geven. Zeker in een dierenartspraktijk zijn mensen gebaat bij duidelijke, feitelijk informatie.

Karin Leijen

Karin Leijen

Content producer /freelance tekstschrijver voor onder meer het INVK. Werkt locatie onafhankelijk en kan daardoor overal ter wereld zorgen voor interessante content voor bedrijven. 


Landelijk Kennisteam Dierenartspraktijken

In het Landelijk Kennisteam Dierenartspraktijken delen dierenartsen en eigenaren van dierenartspraktijken hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >