De rol van Business Development in Story Marketing en vice versa

Business & Management, Story Marketing / 11 December 2019

Wanneer we succesvolle organisaties onder de loep nemen leren we dat er een rode draad loopt door bedrijven en merken die met kop en schouders boven de rest uitsteken, namelijk het beheersen van de kunst van story telling. Allemaal zijn ze ijzersterk in het verkondigen van een goed verhaal. Een verhaal dat hun bestaansrecht communiceert en dat ten grondslag ligt van alle beslissingen en strategieën die in de organisatie gemaakt worden. GOOGLE en LEGO zijn prachtige voorbeelden hiervan en dichter bij huis zien we sterke story telling bij bijvoorbeeld TONY CHOCOLONELY. U als business development professional draagt bij aan uw bedrijfsverhaal en profiteert ook van het communiceren ervan.

Aan de basis van elk bedrijf, elke organisatie ligt een verhaal. Ooit bent u of is uw baas begonnen met het ontwikkelen van een product of service – daar zit een verhaal achter. Waarom, hoe, wanneer? Het vertellen van uw verhaal kan hèt onderscheid maken tussen u en uw competitie. Let wel, een winnend verhaal gaat niet over de organisatie of het product – het gaat over de invloed van de service/het product op het leven van de klant. Klanten zoeken namelijk meer dan product of service details. Ze zoeken (onbewust) herkenning en een persoonlijke of emotionele connectie. Het kiezen tussen verschillende aanbieders in de markt is meer een emotioneel besluit dan een logische. De klant zichzelf laten herkennen in een verhaal is dé manier om zijn aandacht te krijgen.

Story marketing is de overkoepelende term voor het communiceren met de klant via een verhaal. Echter, de opvatting dat het communiceren van een verhaal de verantwoordelijkheid is van de marketing afdeling alleen is onjuist. De term story marketing wekt misschien verwarring dus laten we het hier voor alle duidelijkheid story telling noemen. Want niet alleen marketing maar elke afdeling draagt bij aan het verhaal en communiceert het verhaal.

Met zicht op het Landelijke Overleg voor Business Development Professionals van het INVK focussen we deze keer op de rol van business development in het creëren van een verhaal. Het is niet ongebruikelijk dat business development en marketing als twee op zichzelf staande eilanden hun eigen koers varen. En dat is jammer want hoe meer een verhaal leeft binnen alle afdelingen van de organisatie, hoe sterker het wordt.

Laten we eerst kijken naar de doelen van business development en marketing:

Marketing: verantwoordelijk voor het zo goed mogelijk leren kennen van de doelgroep en het ontwikkelen van strategieën om zo effectief mogelijk met hen te communiceren met als doel de (potentiële) klant aan zich te binden.

Business Development: verantwoordelijk voor het vormen van partnerships, strategische relaties en netwerken binnen de doelgroep om nieuwe klanten te werven.

Beide afdelingen streven dus naar hetzelfde: het binden van nieuwe en bestaande klanten om uiteindelijk een hogere omzet en winst te genereren. Toch is het binnen de teams vaak niet duidelijk hoe de twee elkaar als puzzelstukken perfect kunnen aanvullen om zo samen het einddoel efficiënter en overtuigender te bereiken.

Het antwoord is simpel. Marketing creëert op maat gemaakte content (verhalen) voor de klant. Business development heeft door dagelijks in contact te zijn met klanten en prospecten een vinger aan de pols en diepgaande know-how over actuele trends en eventuele zorgen/bedenkingen die er leven onder klanten. Met behulp van deze kennis kan marketing de spijker op z’n kop slaan betreft het genereren van visuele en verbale verhalen en belevingen. En dit zijn zeer effectieve tools die kunnen bijdragen aan het (sneller) omzetten van een prospect tot echte klant voor business development. De een kan niet zonder de ander.

En zo ontstaat ook de injectie van herkenning en emotie in een verhaal. Het verhaal is namelijk gevoed/geïnspireerd door relevante feedback vanuit de markt. De impact van een verhaal wordt dus sterker wanneer marketing en business development als twee puzzel stukjes het verhaal compleet maken.

Tijdens het Landelijk Kennisteam Business Development Management op 30 januari 2020 wordt aan de hand van de INVK CX (Customer Experience) Methode dieper ingegaan op het thema ‘Story Marketing’. We richten ons onder andere op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van business development doelen.

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Business Development

In het Landelijk Kennisteam Business Development komen leidinggevenden business development samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >