PR en Story Marketing – een onontkoombare samenwerking

Communicatie & Marketing, Story Marketing / 3 January 2020

Internet, blogs en social media hebben voor een revolutie gezorgd in de manier waarop bedrijven en organisaties communiceren met hun klanten. In plaats van een Public Relations (PR) agency in de hand te nemen om met journalisten en editors in contact te komen voor het verspreiden van nieuws zijn er nieuwe manieren en kanalen ontstaan, bijvoorbeeld SEO, social media en story marketing. Iedereen kan nu content creëren en verspreiden, dus journalisten zijn overbodig geworden voor publiciteit, toch? Als dat waar zou zijn dan zou de PR branche het niet hebben overleefd. Maar dat is niet gebeurd, het tegenovergestelde zelfs. PR heeft zich aangepast aan de technologische veranderingen en zichzelf onmisbaar gemaakt. In deze blog belichten we de rol van PR in story telling en waarom PR is nog steeds net zo belangrijk is als in de tijd van de traditionele marketing.

Waarom heeft story telling PR nodig (en andersom)?

Tegenwoordig zien we onszelf allemaal als creatieve content ontwikkelaars – dus wat is de toegevoegde waarde van PR? Juist omdat we allemaal content creëren is PR belangrijker dan ooit. Mensen hebben maar een beperkte aandachtspanne en met zo veel content dat dagelijks online wordt gezet is het moeilijk om er uit te springen. Precies om deze reden is PR onmisbaar. Als uw content niet wordt opgepikt door uw doelgroep heeft het geen enkele waarde. Story telling is een geweldige marketing tool maar alleen als het ook werkelijk gelezen en bekeken wordt. Om er uit te springen is het belangrijk dat uw verhaal opgenomen wordt in populaire branche gerelateerde blogs en dat influencers er naar verwijzen. En dit is precies waar professionele PR haar toegevoegde waarde dubbel en dwars kan bewijzen.

PR professionals werken met een zeer uitgebreide lijst van contacten want een verhaal de wereld in brengen is niet meer het voorrecht van journalisten. Vaak wordt content al eerder via blogs of twitter digitaal verspreid. Om dit te managen moeten PR professionals dus nauwe contacten onderhouden met zowel nieuwe media, influencers als ook traditionele journalisten..

Waarom PR en Marketing samen sterker zijn

Voor grootse impact heeft story marketing de hulp van een PR campagne nodig. Maar de PR branche steunt ook op story marketing als een van de marketing tools in hun arsenaal. In PR gaat het om het bereiken van de juiste mensen. Nauwe relaties met editors, journalisten en influencers worden hiervoor onderhouden. Story marketing gaat over het (emotioneel) bereiken van een doelgroep via het communiceren van een goed verhaal. De combinatie van PR en story marketing zorgt ervoor dat uw verhaal inderdaad bij uw doelgroep aan- en binnenkomt. Hoe beter de kwaliteit van het verhaal, hoe makkelijker het is om de aandacht te krijgen van editors en hoe groter het bereik en de impact van uw verhaal zullen zijn. PR professionals werken met lange termijn doelen, ze waarborgen de continuïteit van een boodschap (elk product en elke dienst betekent een nieuw verhaal maar de rode draad die ze met elkaar verbind moet altijd duidelijk zijn) en testen de effectiviteit van hun werk. Ze zijn als het ware de beheerders van de verhalen (content) van hun klanten. Zelfs zonder adverteren of direct marketing kan een goede samenwerking tussen story marketing en PR zorgen voor een ijzersterk merkverhaal en imago.

Iedereen kan content creëren, maar niet iedereen kan het op een rake manier. En dan moet het ook nog de juiste doelgroep bereiken. Marketing en PR kunnen hier een krachtig duo vormen om een merk zichtbaar te maken en het te laten spreken tot een specifieke doelgroep. In de huidige multimedia wereld kunnen ze eigenlijk niet zonder elkaar.

Tijdens het Landelijk Kennisteam Public Relations op 16 maart 2020 wordt aan de hand van de INVK CX (Customer Experience) Methode dieper ingegaan op het thema story marketing. We richten ons onder andere op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van business development doelen.

Helaas is deze training niet door gegaan in verband met de Corona Crisis. Houd onze website in de gaten want dit thema komt aan bod in 2021!

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Public Relations

Kennis delen, je leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en unieke oplossingen voor je uitdagingen vinden; dat staat binnen het Landelijk Kennisteam Public Relations centraal. In dit kennisteam komen pr-professionals van verschillende organisaties samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als PR-manager te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >