Detachering en uitzendbranche: Hoe ga je om met disruptie?

HR, Innovatieve organisaties / 27 February 2020

Wie in de detachering of uitzendbranche werkt, kan er zeker over meepraten: In de flexwerkmarkt is een flinke disruptieslag aan de gang. Onder invloed van digitale ontwikkelingen, zien we een opkomst van platformorganisaties. Moeten uitzendbureaus zich zorgen maken? Hoe ga je om met dit soort veranderingen en ontwikkelingen die zich in een steeds sneller tempo opvolgen?

Disruptie en digitale innovatie in de detachering en uitzendbranche

Het lijkt wel of bijna iedere branche te maken heeft met digitale transformatie en disruptie. Dit is van grote invloed op organisaties, zo ook op uitzendbureaus en detacheringsbedrijven.

Wat is een disrupter?

Een disrupter is een organisatie die dingen zo radicaal anders aanpakt in de branche, dat de rest van de bedrijven er vroeg of laat last van krijgt [1]. Denk bijvoorbeeld aan het effect van Uber op de taximarkt, Spotify die de muziekwereld compleet op z´n kop zette en Airbnb, die voor grote veranderingen zorgde in de hotelbranche. Disruptie duidt op ontwrichting in bestaande business.

Digitale transformatie in de uitzendbranche

De opkomst van blockchain en artificial intelligence; beide zijn voorbeelden van technologische ontwikkelingen die ervoor zorgen dat het werk van uitzendbureaus er binnenkort heel anders uit gaat zien. Urenbriefjes geautomatiseerd bijhouden en altijd real-time informatie over de juiste kandidaat beschikbaar hebben; binnen afzienbare tijd zal een groot deel van de organisaties de processen op dit soort mogelijkheden aangepast hebben. Dit maakt het voor uitzenders en detacheerders van cruciaal belang om te innoveren en op zoek te gaan naar nieuwe businessmodellen.

Hoe ga je als uitzend- of detacheringsbureau om met disruptie?

Als je als uitzendbureau je eigen processen en proposities onvoldoende digitaliseert of niet aanvult met analytics, en kunstmatige analyses, zul je steeds minder aantrekkelijk zijn. Voor organisaties die te log en weinig efficiënt ingericht zijn, wordt het steeds moeilijker om een goed rendement te behalen [2]. De traditionele manier van uitzenden, waar flexkrachten werden geworven om een piek of ziekte te overbruggen, heeft plaats gemaakt voor structureel flexwerken. Prijzen staan onder druk, omdat opdrachtgevers steeds meer inzicht hebben in de kosten die een bureau maakt en jezelf onderscheiden van andere spelers in de markt is steeds lastiger [1].

Speel als uitzendbureau in op digitale ontwikkelingen

Tegelijkertijd met de hiervoor genoemde ontwikkelingen, ontstaan er ook kansen voor uitzendbureaus die hier adequaat op weten te reageren en investeren in hun innovatiekracht. Die bureaus houden hun bestaande businessmodel tegen het licht en bedenken waar hun meerwaarde nu ligt en waar die naartoe verschuift. Uitzendbureaus die succesvol op de transformaties in weten te spelen, houden rekening met snelle veranderingen en richten hun organisatie agile en flexibel in. Ze creëren een cultuur van continue verbetering en innovatie. Op die manier weten zij relevant en onderscheidend te blijven, ondanks, of zelfs dankzij, digitale disruptie.

Ben je zelf werkzaam bij een detacheringsbedrijf of uitzendbureau en wil je weten hoe jouw organisatie slim in kan spelen op al deze ontwikkelingen? Kom dan op 16 juni naar het Landelijk Kennisteam Detacheer en Uitzendbureaus. Tijdens dit overleg leer je samen met andere directeuren, managers en leidinggevenden van uitzend- en detacheerbureaus, hoe je binnen je bedrijf voor een cultuur van continue innovatie zorgt. Dit alles, onder leiding van een ervaren trainer op het prachtige Landgoed Trompenburgh. Meld je hier aan voor: Landelijk Kennisteam Detacheer en Uitzendbureaus

Bronnen

[1] ITON. ‘Uitzendbureau van de toekomst. Digitale trends en disrupties voor de flexmarkt’. Verkregen via Kennisportaal.nl. Geraadpleegd op 26-02-2020.

[2] Peter Boerman (2019). ‘Waarom de platformeconomie het traditionele uitzendbureau ook kansen biedt.’ Verkregen via Werf-en.nl. Geraadpleegd op 26-02-2020.

Kitty Doets

Kitty Doets

Waarom schrijven voor INVK zo leuk is? De managementthema's zijn interessant en ik hou ervan om me continu te verdiepen in wat er in verschillende branches speelt. Ik schrijf artikelen voor de blog van het INVK en denk mee over de content op INVK.nl, altijd vanuit het idee om kennisdeling, ook online, te stimuleren.

Landelijk Kennisteam Detacheer- en Uitzendbureaus

In het Landelijk Kennisteam Detacheer- en Uitzendbureaus komen managers, directeuren en leidinggevenden werkzaam bij uitzendbureaus of in de detachering, samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >