Marketing en efficiëntie in onstuimige tijden: 3 tips

Communicatie & Marketing, Efficiënter en Wendbaarder worden / 13 November 2020

Heel wat bedrijven bevinden zich als gevolg van de aanhoudende coronacrisis in roerig water. Merken en marketeers proberen zich zoveel mogelijk aan deze nieuwe situatie aan te passen. Hoe kunnen ze hun klanten bereiken en op een meelevende, maar toch effectieve manier met hen communiceren? En hoe ga je hier met je team mee om? Om ervoor te zorgen dat de marketingefficiëntie behouden blijft in deze uitdagende tijden, geven wij je de volgende tips.

1. Doeltreffende strategie

Niet één keer per jaar de strategie vaststellen, maar continu inspelen op hetgeen om je heen gebeurt. Door continu als management vast te stellen wat de speerpunten en bijbehorende prioriteiten zijn. Aan de prioriteiten horen middelen gekoppeld te zijn zodat het niet alleen bij denken blijft, maar dat de plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Het is zeker spannend om voortdurend en snel te beslissen. Projecten die een maand geleden nog de hoogste prioriteit hadden worden op on-hold gezet door de veranderende wereld. Zorg dus voor een goede visie op zaken die op korte termijn van belang zijn, maar verlies lange termijn projecten niet uit het oog. Uiteraard vergt dit het nodige van de communicatie met de medewerkers en hun flexibiliteit.

 2. KPI -indicatoren

Met KPI-indicatoren, kritieke prestatie, kun je de prestaties van je organisatie, je teams én de afzonderlijke medewerkers meten. Het maakt voortgang meetbaar en concreet. Zo kun je zien waar je het goed doet en waar je nog kunt verbeteren. Wanneer je geen of slechte KPI-indicatoren gebruikt, is het lastig om de concrete voortgang van je doelen te meten. Een gevolg daarvan is dat het moeilijk is om richting te geven aan je organisatie.

 3. Innovatie

Externe ontwikkelingen en veranderingen in de behoefte van je klant zijn belangrijke bronnen om te gaan vernieuwen. Denk hierbij aan verbeteren, experimenteren, bestaande producten of diensten  aanpassen of juist geheel nieuwe producten of diensten toevoegen. Door innovatie goed te organiseren en een helder proces in je organisatie te creëren, schakel je niet alleen op tijd de juiste expertise in, maar zit je ook aan het roer als het gaat om het tijdstip waarop je nieuwe product of dienst wordt gelanceerd in de markt.

Leer hoe je organisaties wendbaar en flexibel maakt

Tijdens de training ‘Efficiënter en wendbaarder worden’ leer je onder andere hoe je;

  • de organisatie efficiënter en flexibeler maakt, waardoor deze beter op veranderingen in kan spelen;
  • voor de juiste flexibele mindset en cultuur binnen teams zorgt;
  • je zelf aan je flexibele mindset kunt werken;
  • beter op snel veranderende wensen van klanten in kunt spelen, door je wendbaarheid te vergroten.

INVK – Wendbaarheid Methode

De INVK Wendbaarheid Methode focust zich op het efficiënter maken van organisaties, het creëren van de juiste mindset en cultuur binnen teams en het wendbaarder en flexibeler maken van organisaties. De methode wordt in kleine kring behandeld. Je leert bij het INVK van de wetenschap, je tafelgenoten en de INVK-trainer. Je gaat een start maken met de toepassing van deze methode.

Klik hier om je aan te melden voor de training ‘Efficiënter en wendbaarder worden’ van het Landelijk Kennisteam Marketing op 26 januari om 13.30 uur.

Sanne Immerzeel

Sanne Immerzeel

Landelijk Kennisteam Marketing

In het Landelijk Kennisteam Marketing delen leidinggevenden marketing en commercieel directeuren hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Hoe creëer je een innovatiecultuur: 3 tips

MKB, Innovatieve organisaties

Hoe creëer je een innovatiecultuur: 3 tips

Als je als organisatie bij wilt blijven in het huidige digitale ...

lees meer >
Hoe je van ICT Manager naar Innovator gaat

ICT, Innovatieve organisaties

Hoe je van ICT Manager naar Innovator gaat

Stilletjes aan wordt de ICT Manager niet alleen een leidinggevende ...

lees meer >
Loop geen risico en ga voor vernieuwing in je organisatie

Financieel, Innovatieve organisaties

Loop geen risico en ga voor vernieuwing in je organisatie

Niet alleen behoeften van je klanten maar ook van je medewerkers ...

lees meer >