Heel wat bedrijven bevinden zich als gevolg van de aanhoudende coronacrisis in roerig water. Merken en marketeers proberen zich zoveel mogelijk aan deze nieuwe situatie aan te passen. Hoe kunnen ze hun klanten bereiken en op een meelevende, maar toch effectieve manier met hen communiceren? En hoe ga je hier met je team mee om? Om ervoor te zorgen dat de marketingefficiëntie behouden blijft in deze uitdagende tijden, geven wij je de volgende tips.
Niet één keer per jaar de strategie vaststellen, maar continu inspelen op hetgeen om je heen gebeurt. Door continu als management vast te stellen wat de speerpunten en bijbehorende prioriteiten zijn. Aan de prioriteiten horen middelen gekoppeld te zijn zodat het niet alleen bij denken blijft, maar dat de plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Het is zeker spannend om voortdurend en snel te beslissen. Projecten die een maand geleden nog de hoogste prioriteit hadden worden op on-hold gezet door de veranderende wereld. Zorg dus voor een goede visie op zaken die op korte termijn van belang zijn, maar verlies lange termijn projecten niet uit het oog. Uiteraard vergt dit het nodige van de communicatie met de medewerkers en hun flexibiliteit.
Met KPI-indicatoren, kritieke prestatie, kun je de prestaties van je organisatie, je teams én de afzonderlijke medewerkers meten. Het maakt voortgang meetbaar en concreet. Zo kun je zien waar je het goed doet en waar je nog kunt verbeteren. Wanneer je geen of slechte KPI-indicatoren gebruikt, is het lastig om de concrete voortgang van je doelen te meten. Een gevolg daarvan is dat het moeilijk is om richting te geven aan je organisatie.
Externe ontwikkelingen en veranderingen in de behoefte van je klant zijn belangrijke bronnen om te gaan vernieuwen. Denk hierbij aan verbeteren, experimenteren, bestaande producten of diensten aanpassen of juist geheel nieuwe producten of diensten toevoegen. Door innovatie goed te organiseren en een helder proces in je organisatie te creëren, schakel je niet alleen op tijd de juiste expertise in, maar zit je ook aan het roer als het gaat om het tijdstip waarop je nieuwe product of dienst wordt gelanceerd in de markt.
Tijdens de training ‘Efficiënter en wendbaarder worden’ leer je onder andere hoe je;
De INVK Wendbaarheid Methode focust zich op het efficiënter maken van organisaties, het creëren van de juiste mindset en cultuur binnen teams en het wendbaarder en flexibeler maken van organisaties. De methode wordt in kleine kring behandeld. Je leert bij het INVK van de wetenschap, je tafelgenoten en de INVK-trainer. Je gaat een start maken met de toepassing van deze methode.
Klik hier om je aan te melden voor de training ‘Efficiënter en wendbaarder worden’ van het Landelijk Kennisteam Marketing op 26 januari om 13.30 uur.
Sanne Immerzeel
In het Landelijk Kennisteam Marketing delen leidinggevenden marketing en commercieel directeuren hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.
Agile, of wendbaarheid, is de mate waarin een organisatie snel ...
Heel wat bedrijven bevinden zich als gevolg van de aanhoudende ...
Als risk manager hou je je bezig met het inschatten en beperken ...