Wat kan televisie en film ons leren over story telling in het bedrijfsleven?

Financieel, Story Marketing / 29 November 2019

Wanneer we gaan zitten voor een tv serie of een film dan verwachten we een goed verhaal. Soms is het verhaal teleurstellend, het plot niet duidelijk en raken we na 20 minuten verveeld om vervolgens van kanaal te veranderen. Maar hoe zit dat met tv en film waar we geobsedeerd naar blijven kijken? Voor story telling in het bedrijfsleven kunnen we heel wat leren van de technieken die in tv en film worden toegepast. Hier geven we een paar tips.

Gebruik beeld

Mensen zijn visueel ingesteld en beeldmateriaal (foto of video) trekt de aandacht boven tekst. Gebruik in uw brand story maar ook in andere story marketing relevant video en fotomateriaal. In plaats van een 2000 woorden lang verhaal over uw bestaansrecht zou een video van 2 minuten waarschijnlijk beter in het geheugen blijven van uw doelgroep – zo zit het brein nu eenmaal in elkaar – beelden blijven langer in het geheugen. Goed beeld of foto materiaal bij een verhaal in tekst helpt vooral om de aandacht te trekken en langer vast te houden.

Structuur

Elk goed verhaal volgt een vaste structuur. Deze structuur zorgt ervoor dat men blijft kijken of lezen, men is nieuwsgierig naar wat er komen gaat. Een voorbeeld van zo’n verhaal structuur is 1: de set-up – de hoofdpersoon wordt geïntroduceerd en ook zijn/haar valkuil, ambitie of datgene wat hij/zij moet overwinnen. Aan het eind van deze build-up komt er een keerpunt die je naar deel twee van het verhaal brengt. 2: de confrontatie – de hoofdpersoon gaat proberen zijn/haar ambitie waar te maken of het probleem te overwinnen. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, er zijn altijd beren op de weg voordat men uiteindelijk op het goede pad terecht komt. 3: De hoofdpersoon heeft de oplossing gevonden of de ambitie waargemaakt maar voordat iedereen zijn hart kan ophalen stuit de hoofdpersoon nog op een klein obstakel. De oplossing hiervan markeert vaak het einde van het verhaal.

Schuil niet weg van emotie

Emotie is de beste manier om een betekenisvolle connectie te maken met je doelgroep. Verhalen kunnen feitelijke informatie omhullen tot emotie. Door het communiceren van informatie dat verpakt zit in een verhaal kan wat de ontvanger normaalgesproken vergeet, hij/zij in deze vorm wel onthouden en zichzelf ermee identificeren. Er ontstaat empathie. Of het nu verdriet is, boosheid of blijdschap, ze horen thuis in een goed verhaal. Bijvoorbeeld in het verhaal van de turbulente start van uw onderneming of in een meer persoonlijke anekdote. Vind het verhaal dat de emotie naar voren brengt die u wil delen met uw publiek Een verhaal dat emotie oproept haalt publiek binnen.

Wilt u meer leren over story telling? Op 10 maart 2020 bespreken we tijdens het INVK Landelijk Kennisteam Accountants aan de hand van de INVK Customer Experience Methode hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van uw doelen als accountant. We verwelkomen u graag als deelnemer op Landgoed Trompenburgh.

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Accountants

In het Landelijk Kennisteam Accountants delen accountants hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >