Leiderschap in het basisonderwijs: Zo neem je mensen op een prettige manier mee in je beleid.

Onderwijs, Overtuigend Communiceren / 24 September 2019

Ieder onderwijsteam of iedere vergadergroep heeft zijn eigen dynamiek en de individuen binnen zo´n groep verschillen van elkaar. Ook al wil je collega´s, ouders of andere belanghebbenden van de noodzaak van dezelfde beslissing overtuigen; je zult voor deze verschillende personen een andere communicatiestijl, aanpak en waarschijnlijk ook andere argumenten moeten gebruiken. Door de communicatievoorkeur van je gesprekspartner te herkennen en je stijl daarop af te stemmen neem je diegene op een fijne manier mee in je zienswijze of beleid. Dit is van essentieel belang voor het creëren van win-winsituaties en duurzame oplossingen voor uitdagingen. In dit artikel helpen we je hiermee op weg.

Stem je overtuigingsstijl af op je gesprekspartner

Onderstaand model kun je gebruiken om eigenschappen van je gesprekspartner te herkennen. Op basis daarvan onderscheiden we; denkers, beslissers, teamplayers en motivators. Voor elk van deze typen gesprekspartner, geven we hieronder aan hoe je jouw communicatiestijl op hem of haar afstemt.

Denker

  • Richt je op meetbare en rationele doelen
  • Blijf rustig en kalm en praat niet te snel
  • Geef tijd om na te denken
  • Bereid je goed voor en onderbouw je verhaal
  • Gebruik grafieken, tabellen of schema´s
  • Laat hem of haar zelf inzien en begrijpen
  • Verwacht ‘waarom-vragen’

Beslisser

  • Richt je op voortgang van het proces en resultaten
  • Wees zelfbewust, maar overheers niet
  • Draai er niet omheen, wees doelgericht
  • Schets alternatieven en laat de ander kiezen (wat denk jij?)
  • Kort en krachtig taalgebruik
  • Verwacht ‘wat-vragen’

Teamplayer

  • Kies een goed moment en val niet meteen met de deur in huis
  • Toon persoonlijke belangstelling en snij dan pas het onderwerp aan
  • Houd het vriendelijk en zet geen druk
  • Check ook na het gesprek op eventuele bedenkingen of onduidelijkheden
  • Verwacht ‘hoe-vragen’

Motivator

  • Gebruik enthousiasme voor een goede sfeer
  • Voorkom gezichtsverlies van de ander
  • Appeleer aan sociale aspecten
  • Geef de mogelijkheid te reageren, maar pas op voor een lange discussie
  • Eindig luchtig, het liefst met een lach
  • Verwacht ‘wie-vragen’

Meer weten? Kom naar het Landelijk Kennisteam Directeuren Basisscholen

Tijdens het Landelijk Kennisteam Directeuren Basisscholen op 5 februari 2020, gaan we dieper in op hoe je als leidinggevende in het basisonderwijs mensen op een prettige manier kunt overtuigen. Dit doen we aan de hand van de Convince Methode. Je leert mensen op een inspirerende manier in je visie en ideeën mee te krijgen, zodat er duurzame resultaten ontstaan. Klik hier voor meer informatie over het Landelijk Kennisteam Directeuren Basisscholen

Kitty Doets

Kitty Doets

Waarom schrijven voor INVK zo leuk is? De managementthema's zijn interessant en ik hou ervan om me continu te verdiepen in wat er in verschillende branches speelt. Ik schrijf artikelen voor de blog van het INVK en denk mee over de content op INVK.nl, altijd vanuit het idee om kennisdeling, ook online, te stimuleren.

Landelijk Kennisteam Directeuren Basisscholen

Het Landelijk Kennisteam Directeuren Basisscholen bestaat uit basisschooldirecteuren. Samen leren zij over uiteenlopende managementthema´s en pakken ze gezamenlijke (onderwijs)uitdagingen aan. Door je bij dit team aan te sluiten werk je dus niet alleen aan je eigen succes, maar breng je ook elkaars expertise naar een hoger niveau. Je levert een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van kennis voor het basisonderwijs en helpt elkaar vooruit tijdens jullie trainingen.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >