Kwaliteiten van goede teamleiders in de zorg

Zorg & Gezondheid, Efficiënter en Wendbaarder worden / 13 March 2020

De zorg staat onder druk en dat merken we allemaal. Zelfs zonder het coronavirus is al het roeien met de riemen die je hebt. Om ervoor te zorgen dat we als zorgverleners adequaat kunnen handelen, ook als de middelen daarvoor beperkt beschikbaar zijn, is het belangrijk om je wendbaar en flexibel op te kunnen stellen. Maar dat is niet de enige kwaliteit die een goede zorgverlener moet hebben. Wat maakt je nog meer een goede zorgverlener?

Empathie

Waarschijnlijk de reden dat je de zorg bent ingegaan. Empathie. Het is zo ongeveer de basis van elke tak van de zorg. Empathisch vermogen is het vermogen om je in te leven in anderen. Dat is een belangrijk vermogen om te hebben als je bijvoorbeeld slecht nieuws moet brengen. Voor patiënten is het gevoel dat ze begrepen worden heel belangrijk. En ook op de werkvloer tussen collega’s is empathie belangrijk. 

Goede communicatie

Het klinkt misschien zwaar maar goede communicatie kan zomaar het verschil betekenen tussen leven en dood in de zorg. Luisteren naar patiënten is van levensbelang en als zorgverlener moet je er ook voor zorgen dat patiënten jou goed begrijpen. Ook binnen het zorgteam is goede communicatie van groot belang. Het zorgt ervoor dat iedereen elkaar begrijpt en dat zaken soepeler verlopen. 

Geduld

Op alle vlakken van de zorg is geduld nodig. Niet alleen met patiënten maar als teamleider in de zorg ook met je zorgteam. Ieder mens zit anders in elkaar en je kunt daarom niet verwachten dat een team vanaf dag 1 perfect met elkaar samenwerkt. Maar als iedereen wat geduld kan opbrengen kan er naar elkaar toe gegroeid worden. En dan sta je samen heel sterk. 

Besluitvaardigheid

Als teamleider moet je besluitvaardig zijn. Niemand heeft wat aan een wispelturige leider. Neem het heft in handen en durf beslissingen te maken, daarmee creëer je aanzien binnen je team en word je leiderschap versterkt. Een sterke teamleider zorgt voor een goed werkend team. 

Wendbaarheid

Kan het niet op een manier, dan is het aan jou om te zoeken naar een andere oplossing. Het vermogen om oplossingen op verschillende manieren te bereiken is de wendbaarheid die je nodig hebt om een goede zorgverlener te zijn. Ook als teamleider in de zorg komt deze wendbaarheid goed te pas. Je leert hier meer over in het Landelijk Kennisteam Teamleiders Zorg.

Meer weten? Kom naar de bijeenkomst voor Landelijk Kennisteam Teamleiders Zorg

Tijdens de bijeenkomst voor het Landelijk Kennisteam Teamleiders Zorg op 29 september 2020, gaan we dieper in op hoe je als door het toepassen van de INVK Efficiency Methode jouw team efficiënter en wendbaarder kunt maken. Je leert mensen op een inspirerende manier in je visie en ideeën mee te krijgen, zodat er duurzame resultaten en win-win situaties ontstaan. Vul het formulier in als je meer wilt weten: Landelijk Kennisteam Teamleiders Zorg 


Karin Leijen

Karin Leijen

Content producer /freelance tekstschrijver voor onder meer het INVK. Werkt locatie onafhankelijk en kan daardoor overal ter wereld zorgen voor interessante content voor bedrijven. 


Landelijk Kennisteam Teamleiders Zorg

Sluit je aan bij het Landelijk Kennisteam Teamleiders zorg om je kennis te delen, je leiderschapsvaardigheden naar een hoger niveau te brengen en unieke oplossingen voor je uitdagingen te vinden. In dit kennisteam komen teamleiders van diverse zorginstellingen samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >