Klanten werven en behouden als ZZP’er

Facilitair, Van Organisatie naar Strategisch Merk / 5 November 2020

De ene maand kom je om in het werk en heb je tijd tekort, de andere maand zit je zenuwachtig te wachten tot potentiële klanten reageren. Is dit herkenbaar voor je? Dan ben je vast een ZZP’er! Als ZZP’er is het niet altijd eenvoudig om opdrachten te genereren en behouden. Zo kost het je af en toe moeite om strakke deadlines te halen vanwege tijdgebrek en word je soms ingehaald door de concurrentie. Hoe zorg je er nu voor dat je een vaste stroom aan klanten hebt en deze ook behoud? Dit hangt veelal samen met jouw reputatie en branding.

Het creëren van een strategisch merk

In het huidige werkklimaat verlaten klanten steeds makkelijker organisaties. Ze denken ergens anders een goedkoper, beter of sneller aanbod te krijgen voor hun vraag. Als ZZP’er is het daarom belangrijk om klanten zoveel mogelijk aan je te binden. Wanneer organisaties eenmaal verbonden zijn met de juiste professional, zullen ze dit niet zomaar opgeven. Maar hoe houd je goede klanten nu vast en hoe vind je snel nieuwe klanten? Het antwoord hierop bevindt zich in de manier waarop jij jouw bedrijf neerzet als merk, ook wel branding genoemd.

Door te werken aan jouw branding kun jij jouw positie als ZZP’er versterken. Het is hierbij van cruciaal belang om inzicht te krijgen in jouw persoonlijke toegevoegde waarde. Denk hierbij aan de kwaliteit van jouw werk, de duur van de oplevertijd of jouw manier van werken. Maar misschien nog wel belangrijker: formuleer jouw missie en visie. Door deze duidelijk te communiceren aan jouw (potentiële) klanten, zorg je voor een groter netwerk en meer vertrouwen. Daarnaast is het een manier om je te onderscheiden van andere ZZP’ers in dezelfde branche. Door duidelijk en op de juiste manier zichtbaar te zijn op zowel online als offline kanalen, zal je merken dat jouw bekendheid en reputatie worden vergroot.

Meld je aan voor het kennisevent van het INVK

Het creëren van een strategisch merk gaat niet vanzelf! Om je een eind op weg te helpen organiseren we bij het INVK op 9 februari 2021 het Landelijk Kennisteam ZZP. Tijdens dit kennisevent gaan we dieper in op de vraag hoe jij je als ZZP’er kunt onderscheiden en een authentieke voorkeurspositie kunt verkrijgen en behouden. We gaan hierbij onder andere kijken naar de mindset van (potentiële) klanten en hun beïnvloeders. Met gebruik van beproefde theorie en de Employer Branding Methode, gaan we samen met de INVK trainer dieper in op dit thema.

Tijdens het kennisevent kom je in contact met andere ZPP’ers en zul je gemotiveerd raken door nieuwe zienswijzen en ideeën. Laat je tijdens het event inspireren en leer van zowel de trainer als jouw ZZP-collega’s meer over het neerzetten van jouw bedrijf als strategisch merk.

Wil jij je aanmelden voor dit kennisevent van het INVK? Of wil je liever eerst meer informatie ontvangen? Klik dan op de onderstaande link.

Kennisevent: Landelijk Kennisteam ZPP - Van organisatie naar strategisch merk

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Hoe creëer je een innovatiecultuur: 3 tips

MKB, Innovatieve organisaties

Hoe creëer je een innovatiecultuur: 3 tips

Als je als organisatie bij wilt blijven in het huidige digitale ...

lees meer >
Hoe je van ICT Manager naar Innovator gaat

ICT, Innovatieve organisaties

Hoe je van ICT Manager naar Innovator gaat

Stilletjes aan wordt de ICT Manager niet alleen een leidinggevende ...

lees meer >
Loop geen risico en ga voor vernieuwing in je organisatie

Financieel, Innovatieve organisaties

Loop geen risico en ga voor vernieuwing in je organisatie

Niet alleen behoeften van je klanten maar ook van je medewerkers ...

lees meer >