Een hindernis voor marketing, een kans voor PR

Communicatie & Marketing, Story Marketing / 6 January 2020

Sinds begin 2018 hebben marketing teams te maken met gedetailleerde voorschriften van de AGV, de Algemene Gegevens Verordening. Deze wet bevat maatregelen met betrekking tot het verzamelen, opslaan en beheren van privacygevoelige persoonsgegevens. Dit is goed ter bescherming van de consument maar de nieuwe regels staan veelgebruikte marketingactiviteiten tijdelijk in de weg. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld niet langer ongevraagd informatie aan mensen sturen als die daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven. Dit is een flinke uitdaging voor marketeers die werken met grootschalige e-mailacties, cold calling en nieuwsbrieven. Wie de regels overtreedt loopt kans op klachten bij de AGV en zelfs op flinke boetes. De meeste ondernemingen moeten nog veel tijd en geld investeren in het aanpassen van allerlei processen rondom het verzamelen en opslaan van persoonlijke gegevens. Maar hoe bereiken ze in de tussentijd hun klanten? PR kan met story telling de relatie met de doelgroep levend houden en sterker maken.

Marketing richt zich op verkoop en CTA (call to action) terwijl PR zich richt op het creëren van een imago. Marketing promoot een product of service, PR promoot een merk of bedrijf als geheel. In plaats van de klant benaderen met commerciële marketing acties kan een organisatie haar story telling intensiveren met behulp van PR tijdens de overgangsfase tot het aanpassen aan de nieuwe AGV regels. Story telling creëert aandacht voor uw merk of bedrijf vanuit de klant. Een goed verhaal presenteert antwoorden op de uitdagingen van de klant. Dit zorgt voor persoonlijke herkenning of een emotionele connectie. Dit is belangrijk gezien onderzoek uitwijst dat kiezen tussen verschillende aanbieders in de markt meer een emotioneel besluit is dan een logische.

Door antwoorden te presenteren op de uitdagingen waar de klant mee te maken heeft via story telling trekt een organisatie aandacht naar zich toe. Het is vanzelfsprekend dat PR hiervoor gebruikt maakt van digitale kanalen, echter, de grootste impact wordt bereikt wanneer de media – als onafhankelijke derde partij – het verhaal overneemt en uitdraagt. De intensieve relaties die PR onderhoudt met redacteuren en journalisten als ook met influencers en populaire online blogs vergroten deze kans. PR heeft een onschatbare rol als intermediair tussen een organisatie (een verhaal) en de pers.

Op 16 maart 2020 vindt het Landelijk Kennisteam Public Relations plaats - een uitgelezen kans om met andere PR professionals gemeenschappelijke uitdagingen en kansen in story marketing te bespreken en uw netwerk te vergroten. Aan de hand van de INVK CX (Customer Experience) Methode richten ons onder andere op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van business development doelen. We zien u graag op 16 maart 2020!

Programma Landelijk Kennisteam Public Relations – Story Marketing 16 maart 2020:

13:00 – 13:30 Speciaal voor aspirant leden een persoonlijk welkom en een belangrijke inhoudelijke introductie. Tevens inloop van vaste leden die elkaar begroeten met een kopje koffie.

13:30 – 13:50 Plenair begin van het Overleg, waaronder een introductie tot het thema van de dag, en verwelkomen van Leden

14:00 – 15:00 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie I, geleid door een van de INVK-consultants

15:00 – 15:15 Pauze voor koffie en netwerken

15:15 – 16:20 Start overleg en verdieping gedurende parallelsessie II, geleid door een van de INVK-consultants

16:20 – 16:30 Evaluatie en vaststellen van het onderwerp voor het volgende Overleg

16:30 – 17:30 Ter afsluiting, een aangeklede INVK-netwerkborrel

Datum: 16-03-2020

Locatie: Landgoed Trompenburgh, Zuidereinde 43, 1243 KK ´s-Graveland

Helaas is deze training niet door gegaan in verband met de Corona Crisis. Houd onze website in de gaten want dit thema komt aan bod in 2021!

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Public Relations

Kennis delen, je leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en unieke oplossingen voor je uitdagingen vinden; dat staat binnen het Landelijk Kennisteam Public Relations centraal. In dit kennisteam komen pr-professionals van verschillende organisaties samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als PR-manager te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >