Invloedrijk leidinggeven in slechts 3 stappen

Communicatie & Marketing, Invloedrijk leiderschap / 19 May 2021

Als klantcontact en klachten manager hou je je voornamelijk bezig met, jawel klanten en klachten. Maar hoe zit het met leidinggeven? En is jouw visie wel creatief genoeg? Op welke wijze ben je als manager van invloed op de besluitvorming van jouw gesprekspartner? Dit zijn nog maar een paar vragen. Lees gauw verder hoe ook jij het verschil kunt maken.

 

Je non verbale kwaliteiten

Een gesprek is zoveel meer dan alleen maar woorden. Het is ook de manier van kijken, je lichaamstaal en de stiltes tussen de gesprekken. Zorg voor een open lichaamshouding. Zo kom je geïnteresseerd over. Vermijd tijdens je gesprek afleidingen. Leg bijvoorbeeld je telefoon weg, want er is niets zo hinderlijk als je een gesprek hebt met iemand die steeds op zijn mobieltje aan het kijken is. Dit komt zeer ongeïntegreerd over.

 

Wees inspirerend

Inspirerend leidinggeven begint bij jezelf. Waar sta je als leidinggevende voor? Wat drijft je? Dit vertaal je door naar wat inspirerend leidinggeven voor jou en de organisatie betekent. Wees authentiek, blijf bij je waarden en durf kwetsbaar te zijn. En misschien nog wel het belangrijkste: geef vertrouwen!

 

Stel open vragen

In invloedrijk leiderschap is het stellen van open vragen essentieel. Als je namelijk open vragen stelt aan je medewerkers, merken zij dat hun mening er echt toe doet. Ook maken deze vragen een gesprek boeiender en motiverender. Op deze manier komt er meer informatie op tafel en het zet aan tot creativiteit en diepgang. Als leidinggevende laat je met open vragen zien dat je de ander vertrouwt en betrek je die ander ook echt bij de oplossing.

 

Wat kan je verwachten bij het INVK?

Je gaat tijdens actieve werkvormen sparren met vakgenoten en je krijgt andere inzichten mee van onze trainers. Samen kennis delen over:

  • het spelen van een essentiële rol als inspirerend leider
  • hoe je slimme en onderscheidende vragen stelt
  • inspiratie stimuleren en interactie creëren
  • bewust worden van je authentieke non verbale kwaliteiten en stemgebruik
  • hoe je van invloed bent op de besluitvorming van jouw gesprekspartner
  • praktijkgerichte casussen

 

Meld je aan voor het kennisevent van het INVK

Spreken bovenstaande pijlers je aan? Zou je meer willen weten over invloedrijk leiderschap binnen jouw organisatie? Op 9 juni 2021 organiseert het INVK het Landelijk Kennisteam Klantcontact en klachtenmanagement.

Tijdens het kennisevent raak je in contact met andere klantcontact en klachten managers en kom je in aanraking met nieuwe oplossingen en ideeën. Laat je inspireren en leer van zowel de wetenschap als jouw sectorcollega’s over invloedrijk leiderschap en jouw rol als leidinggevende in dit proces.

Wil jij je aanmelden voor dit kennisevent? Of liever eerst meer informatie ontvangen? Klik dan hier.


Sanne Immerzeel

Sanne Immerzeel

Landelijk Kennisteam Klantcontact en Klachtenmanagement

Het Landelijk Kennisteam Klantcontact en Klachtenmanagement brengt klachtenmanagers, communicatiemanagers en leidinggevenden klantcontact samen. Door middel van trainingen leren zij over uiteenlopende managementthema´s, delen zij hun kennis en verbeteren ze hun leiderschapsvaardigheden. Door jezelf bij dit team van je vakgenoten aan te sluiten, vergroot je je netwerk en zorg je ervoor dat je gedurende het hele jaar up-to-date blijft over nieuw ontwikkelingen op het gebied van klantcontact.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

3 tips om een inspirerend leider te worden

Business & Management, Invloedrijk leiderschap

3 tips om een inspirerend leider te worden

De huidige samenleving schreeuwt steeds harder om inspirerende ...

lees meer >
Van service manager IT naar invloedrijk leider

ICT, Invloedrijk leiderschap

Van service manager IT naar invloedrijk leider

De huidige samenleving schreeuwt steeds harder om inspirerende ...

lees meer >
Hoe de operationeel manager invloedrijk leiding geeft

Business & Management, Invloedrijk leiderschap

Hoe de operationeel manager invloedrijk leiding geeft

De huidige samenleving schreeuwt steeds harder om inspirerende ...

lees meer >