Recruitment: 3 innovatieve trends om de aandacht te winnen

HR, Innovatieve organisaties / 13 March 2020

In onze huidige economie met meer banen dan kandidaten zijn het niet de recruiters die de kandidaat kiezen maar bepalen de kandidaten juist voor wie ze wel of niet willen werken. Om hun vertrouwen en interesse te winnen moet je als recruiter innovatief te werk gaan. Recruitment is topsport geworden en om het hoofd boven water te houden (en er liever met kop en schouders uit te steken) is het belangrijk on-trend te blijven op verschillende vlakken zoals recruitment visie, techniek en marketing. In aanloop naar het INVK Landelijk Kennisteam Recruiters met als onderwerp Innovatieve Organisaties noemen we een paar actuele trends waar elke recruiter van op de hoogte moet zijn.

Technologie – Virtual Reality (VR)

VR en aanverwante technologieën worden steeds meer ingezet in het recruitment proces. VR simuleert de werkelijkheid door middel van computers en kan een leuke en effectieve manier zijn voor werkgevers om de juiste kandidaten te vinden. Door de kandidaat via een VR bril of headset een situatie te laten beleven en/of een gesimuleerd probleem te laten oplossen krijgt de werkgever een realistisch beeld van hun vaardigheden en vindingrijkheid. Afgezien van het feit dat deze techniek helpt bij de beoordeling van sollicitanten is het een leuke ervaring en uitstekende manier om je werkgeversmerk te versterken. Randstad geeft een goed overzicht waarin wordt uitgelegd hoe VR ook werkt voor virtuele rondleidingen, werving van jonge professionals en het testen van een cultuur fit.

Visie: Vacatureprofiel

Een traditioneel vacatureprofiel vraagt vaak naar iemand met minimaal x jaar ervaring in een soortgelijke functie. Echter, waarom zou een sollicitant overstappen van bedrijf A naar bedrijf B in een soortgelijke functie? Meestal is de motivatie geld. We weten ondertussen dat geld in de meeste gevallen niet de motivator is voor geïnvesteerde en betrokken werknemers. Een nieuwe manier van werken in recruitment is om te zoeken naar niveau en motivatie in plaats van ervaring voorop te stellen. Een kandidaat moet het niveau hebben om de functie aan te kunnen en de motivatie om het vak te leren. Het bieden van uitdaging en ontwikkelingsmogelijkheden trekt meer bevlogen kandidaten aan die minder behoefte zullen hebben om het geluk bij de concurrent te gaan zoeken.

Marketing: Recruitment on demand

Recruiting on demand is leveren waar, wanneer en hoe lang je het echt nodig hebt en verder niets. FrankWatching geeft een goede uitleg van wat recruitment on demand is: ‘je lanceert een tijdelijke ‘Werken bij’-site. Deze wordt direct geplugd bij alle belangrijke trafficbronnen, zodat je als werkgever meteen sollicitanten ontvangt. Als je project klaar is, trek je de stekker eruit en ga je over tot de orde van de dag. That’s it! Zowel directe werkgevers (Coolblue, PostNL, DHL) als intermediairs (Randstad, Job Personeelsmakelaar) zetten deze tijdelijke ‘Werken bij’-sites in (intermediairs doen dit voor hun klanten) om tijdelijk, stevig en gericht te werven. FrankWatching voorspelt dat tijdelijke recruitmentoplossingen serieus marktaandeel zullen winnen van permanente leveranciers, om de simpele reden dat vraag en aanbod per dag verschillend kunnen zijn.

Meer recruitment innovatie trends en ontwikkelingen worden behandeld tijdens het INVK Landelijk Kennisteam Recruiters op 6 oktober 2020. Tijdens deze bijeenkomst leren we door middel van de INVK Innovatie methode meer over het creëren van vernieuwing en innovatie op verschillende vlakken en het creëren van de juiste cultuur en mindset om sneller en beter te kunnen innoveren. U kunt zich opgeven voor deze dag via de onderstaande link.

Landelijk Kennisteam Recruiters – Innovatieve organisaties 6 oktober 2020


Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Recruiters

In het Landelijk Kennisteam Recruiters delen professionals uit de recruitmentwereld hun kennis en ontwikkelen zij hun leiderschapsvaardigheden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en managementvaardigheden te werken. Tijdens de trainingen staat kennisdeling centraal en werk je in deze kleine groep met vakgenoten, onder leiding van een ervaren trainer aan je succes.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >