Innovatie in transportsector nodig voor groter rendement

Industrie, Logistiek & Transport, Innovatieve organisaties / 2 March 2020

De transportsector in Nederland staat stevig in zijn schoenen. Binnen het wegtransport is er sinds twee jaar sprake van een omzetgroei en de verwachting is dat die stijging het komende jaar blijft aanhouden. Die omzetgroei is natuurlijk fijn, maar je hebt er als transportbedrijf weinig aan als er geen rendement uit gehaald wordt.

Om te kunnen groeien en meer rendement uit je omzet te halen zullen er in de transportsector een paar dingen aangepast moeten worden. In het grote plaatje zijn simpelweg de prijsstijgingen die de laatste jaren zijn doorgevoerd te laag. De loonkosten en brandstofkosten zijn gestegen maar de prijzen die worden doorberekend aan de klant zijn daarin niet meegegaan. Zo werd er dus steeds ietsje minder verdiend. Omdat dit niet iets nieuws is, zijn de buffers van transportbedrijven kleiner geworden. Er is dus minder geld om te investeren. En toch is juist dát wat de transportsector moet gaan doen. Vooral op het gebied van digitalisering is nog een enorme slag te maken in de transportsector.

Digitalisering in de transportsector

Door nieuwe software en IT aan te schaffen, in plaats van die ene nieuwe vrachtwagen, kan data snel gedeeld worden en ontstaan er nieuwe inzichten over het transport. Door de extra informatie die dankzij de data binnenkomt kunnen systemen op elkaar worden aangepast. Daarmee werk je als transportbedrijf een stuk efficiënter.

Dat data delen niet altijd even makkelijk gaat blijkt wel uit de cijfers. Maar liefst 80 procent van de data overdracht gaat nog via e-mail en telefoon. Een redelijk ouderwetse manier als je kijkt naar welke mogelijkheden er inmiddels op de markt zijn om data te delen. De kansen liggen voor het oprapen maar bedrijven zien vaak op tegen het omvormen van de bedrijfscultuur en de kosten. Hoewel het merendeel van de logistiek bedrijven wel het nut zien van digitalisering zijn er nog maar weinig die overstag gaan. Dit komt vooral omdat digitalisering in eerste instantie geld kost en erg ingewikkeld lijkt. Waar veel mensen echter niet aan denken is dat digitalisering van je gegevens juist erg veel geld kan opleveren.

Vernieuwing is vooruitgang

Vernieuwing, bijvoorbeeld in de vorm van het digitaliseren van je bedrijfsgegevens, is de bron van vooruitgang. Stilstand is begin van het einde. Hoe zorg je er voor als individu of leidinggevende dat je organisatie op een goed tempo ontwikkelt, vernieuwt en innoveert? Innovatie op productniveau, interne organisatie, marketing en strategisch vlak. Dit vereist een bepaalde manier van werken en een organisatiecultuur die je kunt beïnvloeden.

Meer weten? Kom naar het Landelijk Kennisteam Transport

Tijdens het Landelijk Kennisteam Transport op 21 september 2020, gaan we dieper in op hoe je als door het toepassen van de INVK Innovatie Methode jouw bedrijf efficiënter en wendbaarder kunt maken. Je leert mensen op een inspirerende manier in je visie en ideeën mee te krijgen, zodat er duurzame resultaten en win-win situaties ontstaan. Vul het formulier in als je meer wilt weten: Landelijk Kennisteam Transport

Karin Leijen

Karin Leijen

Content producer /freelance tekstschrijver voor onder meer het INVK. Werkt locatie onafhankelijk en kan daardoor overal ter wereld zorgen voor interessante content voor bedrijven. 


Landelijk Kennisteam Transport

Het Landelijk Kennisteam Transport bestaat uit directeuren en managers uit de transportwereld en eigenaren van transportbedrijven. Samen leren zij over uiteenlopende managementthema´s en pakken ze gezamenlijke uitdagingen aan. Door je bij dit team aan te sluiten werk je dus niet alleen aan je eigen succes, maar breng je ook elkaars kennis naar een hoger niveau. Je levert een waardevolle bijdrage aan de kennisdeling binnen de transportsector en helpt elkaar vooruit tijdens jullie trainingen.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >