Innovatie in portfoliomanagement en vermogensbeheer: Semi-Automatisch Vermogensbeheer

Business & Management, Innovatieve organisaties / 13 March 2020

Technologische ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden voor vermogensbeheer en portfolio management. Marktpartijen ontwikkelen voor diverse financiële producten geautomatiseerde adviesdiensten. Ook bij impactvolle producten wordt steeds vaker zogenoemd ‘robo-advies’ ingezet. In de beleggingswereld maakt (semi-)automatisch vermogensbeheer een snelle groei door.  

Wat is semi-automatisch Vermogensbeheer (SAV)?

(Semi) automatisch vermogensbeheer (SAV) is een vorm van vermogensbeheer waarbij onder meer de klantinventarisatie (grotendeels) geautomatiseerd plaatsvindt. Denk hierbij aan de geautomatiseerde uitvoering van bijvoorbeeld de customer due diligence, de klantinventarisatie, het beleggingsproces, het klantcontact of de gehele dienstverlening [1]. AFM bracht eerder een publicatie uit met handvatten voor SAV. Daarin komen onder andere de mogelijkheden van SAV voor het bepalen van het klantbeeld, de doelgroepsbepaling en verdere aandachtspunten aan bod.

Mogelijkheden voor de bepaling van het klantbeeld

  • Ontwikkel algoritmes en online tools waarbij de uitkomsten het belang van de klant dienen.
  • Gebruik de mogelijkheden van digitale communicatie, zoals interactieve grafieken.
  • Gebruik een ‘slimme’ vragenlijst bij de klantinventarisatie en stel gepersonaliseerde exit-, controle-, en challenge-vragen.
  • Overweeg een kwantitatieve methode voor de inventarisatie van risicobereidheid.
  • Gebruik objectieve externe bronnen om meer betrouwbare klantinformatie in te winnen.
  • Gebruik klantdata en gedragsinzichten in het belang van de klant.
  • Stel een actualisatiebeleid op.

Doelgroepsbepaling en SAV

  • Zorg dat het SAV-concept aansluit bij de doelgroep van de te distribueren producten.
  • Bepaal de doelgroep en de distributiestrategie naast de individuele geschiktheidstoets.

Verdere aandachtspunten

  • Geef extra aandacht aan duidelijke informatie, zodat deze zonder klantcontact te begrijpen is.
  • Betrek verschillende specialismen bij het ontwerp en evaluatie van de dienstverlening.
  • Zorg voor de bescherming en correcte verwerking van klantgegevens.

Dit artikel is geschreven in aanloop tot het Landelijk Overleg Portfolio Management Financiën en Vermogensbeheer, dat op 30 juni 2020 plaatsvindt op Landgoed Trompenburgh. Tijdens deze bijeenkomst staat het thema ‘innovatieve organisaties’ centraal. Klik hier voor meer informatie over het: Landelijk Overleg Portfolio Management Financiën en Vermogensbeheer

Helaas is deze training niet door gegaan in verband met de Corona Crisis. Houd onze website in de gaten want dit thema komt aan bod in 2021!

Kitty Doets

Kitty Doets

Waarom schrijven voor INVK zo leuk is? De managementthema's zijn interessant en ik hou ervan om me continu te verdiepen in wat er in verschillende branches speelt. Ik schrijf artikelen voor de blog van het INVK en denk mee over de content op INVK.nl, altijd vanuit het idee om kennisdeling, ook online, te stimuleren.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Hoe ook de gemeente innovatief gaat worden en van elkaar leert

Non Profit & Not for Profit, Innovatieve organisaties

Hoe ook de gemeente innovatief gaat worden en van elkaar leert

Innovatie is noodzakelijk. Maar innovatie en gemeenten worden meestal ...

lees meer >
Aan de weg timmeren voor meer wendbaarheid

Bouw, Efficiënter en Wendbaarder worden

Aan de weg timmeren voor meer wendbaarheid

Agile is de mate waarin een organisatie snel en goed kan inspelen ...

lees meer >
Leidinggeven aan jouw team in de zorg

Zorg & Gezondheid, Succesvolle Teams

Leidinggeven aan jouw team in de zorg

Als teamleider voor woonhuisvesting in de zorg sta je geregeld ...

lees meer >