Wat de Gift Method kan betekenen voor organisaties in de zorgsector

Zorg & Gezondheid, Talentmanagement / 20 September 2019

Het binden van medewerkers aan je organisatie is van cruciaal belang voor kwaliteit van zorg die uiteindelijk geleverd kan worden aan patiënten. Met het oog op het personeelstekort in de sector, is het vinden van geschikt personeel een grote uitdaging. Het implementeren van een talentmanagementstrategie kan bijdragen aan het verkleinen van personeelsverloop. Ook kun je binnen zo´n strategie aan de vaardigheden van je medewerkers werken. Dit werkt motiverend en zorgt ervoor dat je voor het in huis halen van bepaalde skills misschien niet altijd buiten je organisatie op zoek hoeft te gaan. Een methode waarmee je zo´n talentmanagementstrategie kunt implementeren, is de Gift Method. In dit artikel leggen we je uit wat deze methode voor je organisatie kan betekenen.

Wat is talentmanagement?

Talentmanagement gaat over de inzet van HR-processen door organisaties om talent aan te trekken, vast te houden en te ontwikkelen om daarmee een positieve bijdrage aan de doelstellingen van een organisatie te leveren. Daarbij dienen de processen met elkaar geïntegreerd ingezet te worden, waardoor het effect van alle talentmanagementactiviteiten bij elkaar groter zal zijn dan wanneer de activiteiten los van elkaar ingezet zouden worden. Een talentmanagementstrategie is onder andere noodzakelijk om waarde te creëren voor patiënten of klanten, kwaliteit van zorg en services te kunnen bieden, medewerkers aan je organisatie te binden, de juiste vaardigheden in huis te halen en kosten te besparen.

Talentmanagement implementeren met de Gift Method

Aan de hand van de Gift Method implementeer je talentmanagement op een integrale manier binnen je organisatie. De methode is erop gericht sterke competenties van je medewerkers te ontwikkelen in plaats van competentiegaten te dichten. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de kracht van zelfsturing. Of je nu manager bent in de zorg, hoofd bent van een polikliniek of laboratorium, leidinggevende in zorgvastgoed of werkt in een toezichthoudende organisatie; de Gift Method helpt je een aantrekkelijke werkgever te zijn.

1. Medewerkers aan je organisatie binden

De kosten van het verloop van personeel zijn hoog. Aangezien de zorg kampt met een groot personeelstekort, is het voor zorginstellingen moeilijk om geschikte kandidaten te vinden om vacatures in te vullen. De oplossing ligt dan ook in het binden van je huidige medewerkers aan je organisatie. Hiervoor is het belangrijk om aandacht te besteden aan aspecten zoals wat zij belangrijk vinden in hun werk, persoonlijke ontwikkeling, opleiding, carrièreperspectief en ervoor te zorgen dat je medewerkers zich gewaardeerd voelen. Met de Gift Method gaan je medewerkers met deze aspecten aan de slag.

2. De vaardigheden van je personeel ontwikkelen

De zorgsector is onderhevig aan veranderingen. Dit betekent dat er steeds weer nieuwe vaardigheden van je personeel gevraagd worden. Denk bijvoorbeeld aan competenties op het gebied van ICT. Daarnaast draait zorg om mensenwerk en is het belangrijk om ook de nodige soft skills te blijven ontwikkelen. De Gift Method is een talentmanagementmethode die focust op het ontwikkelen van deze competenties aan de hand van zogeheten ‘Gift Sessions’.

3. Het werkplezier en de betrokkenheid van je personeel verhogen

De Gift Method richt zich op het ontwikkelen van sterke competenties van medewerkers. Door te focussen op waar zij goed in zijn, voelen mensen zich meer gewaardeerd. Dat gevoel van waardering draagt bij aan het werkplezier en de betrokkenheid van professionals. Dit komt vervolgens weer de kwaliteit het werk ten goede.

4. Werken aan de verbinding tussen het management en medewerkers op de werkvloer.

Het ontwikkelen van elkaars competenties tijdens de Gift Sessies gebeurt in teamverband. Aan deze sessies nemen zowel het management als uitvoerende professionals deel. Samen, gaan zij aan de slag met het ontwikkelen van elkaars competenties door deze te benoemen en vervolgens te bedenken hoe zij in hun sterke vaardigheden kunnen investeren. Dit versterkt de verbinding tussen verschillende afdelingen en ‘lagen’ van de organisatie.

5. Bottom-up approach

Met de Gift Method werk je aan de competenties van je medewerkers met behulp van zelfsturing. Zij staan zelf aan het roer van hun ontwikkeling en worden gestimuleerd elkaar daarbij te helpen. Het zelf bepalen wat de beste manier is om sterke vaardigheden verder te ontwikkelen, geeft een gevoel van autonomie en geeft medewerkers ook de kans om te beslissen in hun ontwikkeling te investeren door bijvoorbeeld kennis uit te wisselen met andere organisaties, zoals onderwijsinstellingen, zorgorganisaties, overheidsinstanties en bedrijven.

Wil je precies weten wat deze methode voor jouw organisatie kan betekenen? Op 3 februari 2020 leren we je tijdens het Landelijk Kennisteam Zorg hoe je deze methode succesvol in je organisatie implementeert. Meer over: Landelijk Kennisteam Zorg

Kitty Doets

Kitty Doets

Waarom schrijven voor INVK zo leuk is? De managementthema's zijn interessant en ik hou ervan om me continu te verdiepen in wat er in verschillende branches speelt. Ik schrijf artikelen voor de blog van het INVK en denk mee over de content op INVK.nl, altijd vanuit het idee om kennisdeling, ook online, te stimuleren.

Landelijk Kennisteam Zorg

Kennis delen, je leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en unieke oplossingen voor je uitdagingen vinden; dat staat binnen het Landelijk Kennisteam Zorg centraal. In dit kennisteam komen clustermanagers en managers zorg van verschillende organisaties samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >