Drie fundamentele elementen voor effectieve story telling

Onderwijs, Story Marketing / 14 February 2020

Als interim manager wil je dat iedereen met wie je spreekt op de werkvloer op de hoogte is van wat je kan en wil doen. Jouw verhaal moet bekend zijn om herkenning (en erkenning) bij anderen op te roepen. Deze herkenning leidt tot betere persoonlijke relaties en dus een hogere kans om je doelen te bereiken. Genoeg redenen dus om story telling als manier van communiceren te gebruiken.

Vaak moet je als interim manager binnen relatief korte tijd individuele medewerkers en teams aan boord krijgen om plannen en strategieën uit te voeren. Je bent een nieuw gezicht binnen de organisatie en er is geen bestaande vertrouwensband dus je zal extra je best zal moeten doen om medewerkers met je mee te krijgen. Story telling - het overbrengen van boodschappen verpakt in een pakkend verhaal – kan je sneller, dichter bij je mensen brengen. Voorwaarde voor effectiviteit is wel dat vertrouwen, emotie en logica in je verhaal verwerkt zijn.

Vertrouwen. Door de aard van je functie als Interim Manager heb je niet de tijd gehad om vertrouwen te winnen door een jarenlange samenwerking. Echter, het communiceren van persoonlijke anekdotes, succesverhalen, klantervaringen en je eigen track record wekt vertrouwen in je publiek, vooral wanneer dit gedaan wordt met de juiste lichaamstaal - oogcontact, houding en stemgebruik.

Emotie. Door te onderzoeken welke emoties er spelen binnen je publiek kan je beter tot de verbeelding van je tijdelijke collega’s spreken. Vertel met deze kennis vanuit hun gevoel en neem op deze manier mogelijke weerstand uit de weg.

Logica. Waar emotie een beroep doet op het hart heeft logica meer te maken met het verstand. Naast het hart speelt het hoofd een essentiële rol in het accepteren. Verwerk argumenten, voorbeelden, feiten, statistieken en cijfers in je verhaal voor extra geloofwaardigheid.

Naast deze basis elementen is er nog veel meer over story telling te leren. Op 23 maart 2020 bespreken we tijdens het INVK Landelijk Overleg alles over story telling voor interim managers. We richten ons op de vraag hoe een goed verhaal in elkaar zit en hoe story telling kan bijdragen in het bereiken van doelen.

Deze INVK bijeenkomst is de uitgelezen kans om samen met andere Interim Managers gemeenschappelijke uitdagingen te bespreken en je netwerk te vergroten. Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden: Landelijk Kennisteam Interim Management – Story Marketing

Helaas is deze training niet door gegaan in verband met de Corona Crisis. Houd onze website in de gaten want dit thema komt aan bod in 2021!

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Interim Management

Kennis delen, je leiderschapsvaardigheden ontwikkelen en unieke oplossingen voor je uitdagingen vinden; dat staat binnen het Landelijk Kennisteam Interim Management centraal. In dit kennisteam komen interim managers samen om aan inspirerende en interactieve trainingen deel te nemen. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >