Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams / 22 July 2020

Koud ijzer buigt niet

De afdeling klantcontact wordt niet altijd als de belangrijkste afdeling van een bedrijf gezien. Sommige bedrijven lijken zelfs te vergeten dat het de klant is die uiteindelijk geld in het laatje brengt. Soms wordt er veel te laat, onzorgvuldig of zelfs helemaal niet gereageerd op een vraag, klacht, suggestie of probleem van een klant, patint, gast, burger.
Terwijl juist het moment dat de klant zelf in beweging komt het juiste moment is om te zorgen dat je een duurzame verbinding aan gaat! Een succesvol klantcontact team weet een klagende of vragende klant bij de hand te nemen en te zorgen voor een persoonlijke connectie die voor jouw bedrijf of organisatie nieuwe kansen oplevert.

Een fris team

Een klantenservice afdeling bestaat niet omdat de klant contact zoekt, maar bestaat omdat je iets met die klant wilt! Soms is het nodig om opnieuw te kijken naar wat je nou eigenlijk wilt bereiken met je team. En het kan dan ook nodig zijn om een nieuw team op te zetten. Hoe zorg je ervoor dat je team niet alleen reageert, maar ook een proactief onderdeel van jouw bedrijf of organisatie wordt? 

Een mooi voorbeeld is de verandering die Carmen Vriesema maakte bij Sanoma Media Netherlands. Lees in dit interview op klantcontact.nl welke omslag zij maakte om een succesvol team op te zetten.
Zij noemt in het interview onder andere hoe belangrijk het is om te weten wat je wilt met je team:

"Als omzet het belangrijkste is, moet je andere KPIs zoals gemiddelde gespreksduur loslaten. Niet iedereen vindt omzet maken leuk. We hebben opnieuw gekeken naar welke mensen we eigenlijk nodig hebben. De werving en coaching zijn aangepast."

Een verfrist team

Niet iedereen heeft de luxe om zijn team helemaal opnieuw in te richten. Maar je kunt ook veel doen met je huidige team. Bij de INVK Team Methode kijken we naar diversiteit, psychologische veiligheid en de rol van de leider. Door bijvoorbeeld af en toe een training sessie te houden, waarin je medewerkers de kans krijgen om hun ideen te spuien, kun je zorgen voor een gevoel van veiligheid en erkenning. Vaak leven er op de werkvloer veel ideen over hoe het beter kan in de dagelijkse praktijk. 

Landelijk Kennisteam Klantcontact en Klachtenmanagement

Op 10 november komt het Landelijk Kennisteam Klantcontact en Klachtenmanagement van het INVK bij elkaar op Landgoed Trompenburgh met het thema 'Succesvolle teams'. Je leert bij deze training hoe je een succesvol team kunt opzetten en managen, maar ook hoe je kunt zien wanneer er meer potentie in je team zit. Samen met de INVK trainer ga je met een kleine groep vakgenoten aan de slag met actieve werkvormen waarin je kennismaakt met de INVK Team Methode. 

Lijkt het je interessant om aan te sluiten bij deze bijeenkomst? Ben je benieuwd hoe we kunnen aansluiten bij de uitdagingen die je in jouw team ondervindt? Vul het contactformulier in en we bellen je op voor een kennismakingsgesprek.

Marike Splinter

Marike Splinter

Landelijk Kennisteam Klantcontact en Klachtenmanagement

Het Landelijk Kennisteam Klantcontact en Klachtenmanagement brengt klachtenmanagers, communicatiemanagers en leidinggevenden klantcontact samen. Door middel van trainingen leren zij over uiteenlopende managementthemas, delen zij hun kennis en verbeteren ze hun leiderschapsvaardigheden. Door jezelf bij dit team van je vakgenoten aan te sluiten, vergroot je je netwerk en zorg je ervoor dat je gedurende het hele jaar up-to-date blijft over nieuw ontwikkelingen op het gebied van klantcontact.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >