Civiele Techniek: 4 basisfactoren voor meer wendbaarheid

Architectuur & Ruimtelijke Ordening, Efficiënter en Wendbaarder worden / 29 January 2020

In ondernemen is verandering het enige constante. Concurrentie, globalisering, economische voor en tegenspoed, wet- en regelgeving, technologische ontwikkelingen, de arbeidsmarkt en ga zo maar door, niets blijft hetzelfde. Verandering van externe factoren vraagt om interne verandering in bedrijven en organisaties, ook in de Civiele Techniek. Stilstaan betekent het einde. Maar wendbaar genoeg zijn om efficiënt in te spelen op alle externe veranderingen is niet altijd makkelijk. Je constant kunnen aanpassen klinkt logisch maar breng het maar eens in de praktijk!

Tijdens het Landelijk Kennisteam Civiele Techniek op 27 oktober 2020 gaan we manieren om efficiënter en wendbaarder te worden in deze sector uitvoerig bespreken. Bedrijven in de Civiele Techniek zijn onderhevig aan zo veel ontwikkelingen in duurzaamheid, technische innovaties, de maatschappij en wet-en regelgeving dat als ze het voortbestaan van hun organisatie willen garanderen, investeren in wendbaarheid onontkoombaar is. Een wendbare organisatie kan snel een bocht nemen wanneer dat nodig, snel transities uitvoeren en lenig inspelen op veranderende omstandigheden om te kunnen blijven concurreren op korte termijn maar vooral ook om er op lange termijn de vruchten van te blijven plukken.

Wendbaar ben je niet van de een op de andere dag. Het is een strategie die oefening en constante bijsturing nodig heeft. Hier noemen we alvast vier basis factoren die bepalend zijn voor het succes van een wendbare organisatie:

  1. Eenduidige doelstelling met een helder stappenplan

De algemene doelstelling moet in kleinere stappenplannen voor verschillende afdelingen vertaald kunnen worden. Het individueel kunnen aanpassen van een stappenplan naar gelang van omstandigheden ondersteunt de algemene doelstelling van meer wendbaarheid en efficiëntie.

  1. Betrek medewerkers in het maken van de strategie

Door alle betrokkenen een plek aan de tafel te geven bij het vertalen van strategie naar concrete dagelijkse doelstellingen, ontstaat naast begrip ook een diepgaand inzicht in wat belangrijk is voor de eigen doelstellingen, die van andere afdelingen en van de organisatie als geheel.

  1. Creëer voldoende detail

Voldoende overdenken van het multi-level stappenplan van de doelstellingen is belangrijk om een kwalitatief overzicht te krijgen. Dit kan worden bereikt door de doelstellingen vanuit verschillende perspectieven door te nemen, een matrix overzicht, of te werken met wat-als-scenario’s. Kleine actiepunten ter ondersteuning van de grote doelstelling moeten voor iedereen concreet gemaakt worden.

  1. Verankering en visualisatie

In de waan van de dag is het soms moeilijk om ad-hoc beslissingen te nemen met de wendbaarheid strategie voor ogen. Het is dus belangrijk om de strategie regelmatig te bespreken en zichtbaar te maken als geheugensteun voor iedereen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het Landelijk Kennisteam Civiele Techniek? Je kan er bij zijn! Tijdens dit kennisevent zal je samen met vakgenoten meer leren over het wendbaarder en efficiënter maken van je organisatie. Onze trainer zal verschillende scenario’s onder de loep nemen. Door ervaringen in kleine kring met elkaar te delen willen we van elkaar leren en elkaar inspireren.

Klik op de link voor meer informatie en de mogelijkheid je aan te melden: Landelijk Kennisteam Civiele Techniek

Evelien Marie Brinkerink

Evelien Marie Brinkerink

Blog schrijver

Landelijk Kennisteam Civiele Techniek

In het Landelijk Kennisteam Civiele Techniek komen managers, directeuren en leidinggevenden werkzaam in de civiele techniek samen om kennis te delen, hun managementvaardigheden te ontwikkelen en unieke oplossingen voor uitdagingen te vinden. Je aansluiten bij dit team geeft je de kans om, in een selecte groep vakgenoten, continu aan je kennis en vaardigheden als leidinggevende te werken. Dit, door middel van inspirerende trainingen, onder leiding van ervaren trainers.

Deel dit artikel:

Gerelateerde blogs

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouw, Innovatieve organisaties

Wat heb jij te leveren aan innovatie in de bouwsector?

Bouwen is altijd in beweging blijvenDe bouw staat nooit stil. Er ...

lees meer >
Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Communicatie & Marketing, Succesvolle Teams

Een klantcontact team dat het ijzer smeedt als het heet is

Koud ijzer buigt nietDe afdeling klantcontact wordt niet altijd ...

lees meer >
Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Industrie, Logistiek & Transport, Succesvolle Teams

Hoe zorg je als operationeel manager ervoor dat je team zich goed voelt en succes heeft?

Ga jij fluitend naar je werk?Of misschien nog belangrijker: gaat ...

lees meer >